Metamorfosis kebaikan

Thursday, March 25, 2010

terkorban iman



oh Allah
hatiku kian kelam
dgn dosa-dosaku
oh Allah
hatiku telah hilang putihnya
kerna penuh dengan titik noda hitam
bikinanku sendiri...
Ya Allah..
pimpinlah daku ke jalan
Redha-Mu..



ya Allah,
aku sedih,aku pilu,aku resah,aku malu
tatkala itu..
takdir Allah,nak dijadikan cerita..
ntah mcmne ntah,aku terpaksa menjadi cashier keseorangan
di kedai tempatku bekerja itu..
pada awalnya aku xkesah
as aku harap nnt either boss or
other workers will come,but not as what
i expected to be..
ALOne..
one word enough to show
what i felt during that time..
but,thats not the main point,
i rather to be alone than sacrifice my SOLAT..
argh,

allahu akbar allahu akbar!



kedengaran alarm athan solat dari henfonku..
tibanya waktu solat maghrib.
lantas aku bangun,kluar dr tempat cashier ku dan meng'on'
lampu luar as the day has fall..
sambil itu,aku berjalan ke luar dan berdiridan menunggu kelibat
other workers..
semakin jamku berdetik semakin risau dirku..
semakin jamku berdetik semakin resah diriku..
malam kian larut,tapi tiada sorg pekerja pon yg masuk..
pelanggan makin ramai..
bUsy!
aku kne berlari2 dr department cashier ke department
timbangan barangan segar
sbb aku sorg!
Alhamdulillah,
lengang sedikit slpas itu..
tp hatiku tetap resahhh!
sbb waktu isya' bakal tiba..
argh!

allahu akbar allahu akbar!


sekali lagi kedengaran azan mekkah dari hp ku..
aku terkesima..
aku terkedu..
kerna dunnya,aku terlepas satu
yg amat berharga pada diriku..
seseuatu yg amat penting bg hidupku,
sebagai seorang MUSLIM..
aku jadi lemah longlai..
hamasah aku kian meningkat utk
aku berhenti dari pekerjaan tu..



masyaAllah,
hatiku gundah gulana..
mungkin Allah menempelak diriku atas perbuatan
dustaku pada-Nya..

oh Allah,
ampuni hamba-Mu ini..


-------------------------------------------------------------------------------------


kisah disebelah pagi..
Alhamdulillah,
Allah telah pertemukan aku,muiz dan akmal
dgn seorang hamba Allah
yg amat manis kata-katanya..
lazat untuk didengar..
muda orgnya tp sudah bergelar imam besar Acheh
(xsilap aku la)
nama diberi Ustaz Abdul Aziz..
aku ketemunya pon kerna bakti abg bakri yg membawa kami menziarahinya
di ILIM..
beliau ke sini kerana ada
pertemuan antara imam2 besar asia tenggara..
kami sempat bertarbiyyah dgnnya wlaupon sbntar sahaja..
bait kata2nya,tersusun manis..
kami xbosan mendengar
malah kalau boleh nak lagi nak lagi nak lagi..

antara apa yg die katakan,
ialah pasal ukhuwah..
selemah2 ukhuwah ialah menimbulkan perasaan senang dlm hati sahabat
walaupun kita sendiri dirundum masalah..
sebaik2 ukhuwah adalah
ithar,yakni mendahulukan sahabat dlm apa jua keadaan..
sperti dlm kisah perang tabuk..
para sahabat ramai berada dlm keadaan parah,
pabila diberikan air,mereke menolaknya malah
berkata"berikan pada sahabat yg lain,mereka lebih memerlukannya"
diberkan kepda sahabat yg lain,pon sme kata2 mereka..
dan diberikan kpd yg seterusnya dan seterusnya..
namun,sama sahaja reaksi mereka..
sehingga smpai pada sahabat yg pertama td,
pabila ditawarkan air,
rupanya sahabat itu dah syahid,
begitu jualah yg lain..
subbahanallah..
hebat!

beliau ade juga menyampaikan,bahawa dunnya ini
ibarat perempuan..
dilihat cantik dari belakangnya..
cantik bajunya,cantik potongan badannya..
namun pabila mengejarnya dan melihat
wajahnya..
rupa2nya HODOH..
itulah hakikat duniawi..

lepas solat dhuhr,
kami ke soho utk makan tomyam as tomyamla
kegemaran ustaz tu..
mmg makan sakan as abg bakri mmg de niat nak belanja kami
makan sbb dah lepas n berjaya SPM.. alhamdulillah..
bermacam makanan ditempah dan ku congak gerenti bayak yg
abg tu kne bayar..
lpas makan,ustaz tu bangun sbb nak basuh tangan..
abg bakri cepat2 cakap..
"ya ustaz,basuh tangan je tau"
aku amat paham bener apa yg dimaksudkannya..
hehe..
slps ustaz tu kembali,
die tanye,"kat sini ada tempat hendak ditukar wang?"
abg bakri tnye kembali,"kenapa ya ustaz"
"duit ana dah habis,enta bayar lagi RM24 kat cahier ya"
ya Allah,hebat btol ustaz tu..
walaupon sudah tidak punyai wang,
tp sanggup membayarkan bayaran makanan utk kami..
apa yg dikatakan td,pasal ithar/isar..
die aplikasikan..
maknanya kata2nya bukanlah kosong..
tp dibuktikan dgn amalan zahirnya..
hebat sggh agama Allah ini..
alhamdulillah kerna aku masih meraih cinta-Nya
alhamdulillah :)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

3 comments:

  1. mengingatkn sye akn sikap diri..
    insaf bce..
    time kaseh..

    ReplyDelete
  2. wa!!!!ak ske bce blog ko!!!!sgt2 ske..knape ak xde rse mcm ko..means ko rse resah n cpt2 nk solat bile da azan..kan bez ak rse mcm ue....msti ak dpt ketenangan mcm ko....hope so,ak menjd sprti ko,,doakan ak taw!

    ReplyDelete
  3. erk,aku xla hebat mne pon as mcmne ko sangke kan
    mira.. aku un manusia biase jgk,xlari dari
    masalah,xlekang dr kelalaian..
    aku just cube yg terbaik dlm memperbaik diriku ini..
    insyaAllah,mudah2han,bkn ko je yg peroleh ketenangan,malah kita semua insyaALLAH :)

    ReplyDelete

kencang sikit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...