Metamorfosis kebaikan

Sunday, November 21, 2010

Alhamdulillah.

Alhamdulillah.
telahku temui cahaya

Kumeniti titian hidup ini
Daku sendiri
Mungkinkah kutemui cahaya
Dalam kabus mata jiwa
Kusaksikan sejuta wajah dunia
Keindahannya nan mempesona
Kulalui jalanan di kalut kota
Terus melangkah
Fana pesona menduga
Segalanya sementara
Fatamorgana sahara
Hanya di pandangan mata
Fana pesona menduga
Kahayalan insan terlena
Semuanya cuma dusta

Wednesday, November 10, 2010

no mood

Sekadar Lelaki Biasa

Album :
Munsyid : Feelhoney
http://liriknasyid.com


Wajah nan rembulan
Meruntun jiwaku
Tiap tutur kata
Penuh keimanan

Tetapi diriku
Berbeda denganmu
Aku hanya insan penuh kejahilan

Adakah mungkin kan ku miliki kasih
Atau sekadar dalam hati

Ya Allah perkenankan doaku
Jadi ku halal baginya
Menemani mimpi indahku
Ku bertanya...

Adakah harus ku kata
Ku cinta dia (Ku sayang dia)
Ku sayang dia (Ku cinta dia)
Siapalah aku
Sekadar lelaki yang biasa

Cintaku tak bererti memilikinya
Tapi cukup sekadar doa
Bahgiaku untuknya

video


Kisah Cinta

Album : KOLEKSI NASYID INDIE VOL. 1 – NASYEED UNDERGROUND
Munsyid : FeelHoney
http://liriknasyid.com


Dulu kau berdiri bersamaku
dan saling mengukir janji
bahwa kau kan selalu ada disini
susah senangku bersama kau tempuhi
ku hargai

kini kau dimana
meninggalkan ku sendiri tak berdaya
pesanmu padaku janganlah bduka
jangan menangisimu bila kau tiada
ku mencuba..

air mata pun jatuh ke pipi
mengingkari janji yang ku beri
kisah cinta sahabat sejati
tak berakhir bila engkau pergi
sahabatku kau kan kurindui
kerna kau takkan kembali

walau kau disana
namun doaku kan selalu bersama
maaf kernaku tak pernah tuk berkata
bahwa kaulah teman yang paling sempurna
yang ku ada..
video

Sunday, November 7, 2010

Awak...

awak..
bukanlah niat saya untuk
musnahkan segalanya apa yang telah kita bina
bersama selama ini..
tapi,
saya terpaksa..
demi menyelamatkan awak.
apatah lagi diri saya ini.

awak..
saya sayang sangat pada awak..
tapi,
saya lebih sayang pada iman awak..
dan iman saya juga..
saya tak mahu kita bertemu,bercinta dalam keadaan begini..
saya rasa bersalah sangat..
saya takmahu menjadi perosak bagi diri awak..

awak..
saya sendiri pernah berkata pada awak,kan.
saya nak jadi peneman hidup awak,
yang bawa awak ke jalan nur Allah.
ke Syurga Allah.
tapi sekarang ni,
saya pimpin awak ke lembah maksiat,
awak rasakan,
mampukah saya untuk kotakan janji saya?
jauh sekali kan?
saya nak jadi suami yang soleh.
saya nak awak,isteri saya yang solehah.
tapi takkan kita nak bina rumahtangga kita
atas dasar nafsu semata-mata?
saya nak bina atas dasar iman dan taqwa..

awak..
maafkan saya andai kata-kata saya,
sangat meninggung,menyakitkan perasaan awak.
tapi itulah yang saya mampu,
untuk membuatkan awak,
cepat untuk melupakan saya.
mudah untuk awak membenci diri saya.
saya dah lama ingin ucapkan,
tapi saya risau kata-kata saya ni
akan mengganggu fikiran awak,
perasaan awak.
sebab awak masih ada paper yang perlu dijawab.
maaf..
saya cakap sekarang agar awak,dapat tenangkan hati,
relaxkan minda.



awak..
jadilah yang terbaik..
jadilah solehah..
timba ilmu sebanyak-banyaknya..
taatkan perintah ibumu..
cari cinta Allah dulu ye..
kita tinggalkan yang haram,
inshaALLAH Allah kan kurniakan yang
halal pada kita..
yakinlah dengan janji Allah..
carilah cinta Allah,kerna
itu yang hakiki dan abadi..


"sayang.. tunggu abang ye,abang ambil wudu' kejap,
ayang bentangkalah sejadah dulu ye,"

"ehh.. dah pukul berapa ni?pukul 3.00 pagi?
Tariq menangis tu Yang,
abang buatkan susu ye..
Ayang bangun dulu,buat solat tahajjud dulu tau,
nanti lepas abang tidurkan Tariq,kita
jemaah sama-sama."

"ehh kenapa muka ayang ni pucat ni??
Ya Allah,ayang tak sihat ke?
meh abang suapkan ubat ye.
tu tandanya Allah sayang kat ayang,
dah dah jangan sedih-sedih ni."sambil picit
idung awak..

tu kan lebih sweet.
daripada kita bermadah-madah cinta sekarang,
dapat apa?
murka Allah adalah..
nauzubillah..
saya.harap.awak.faham.kenapa.
saya.buat.begitu.pada.awak.

Thursday, November 4, 2010

Rehlah Pantai Damai






"Subhanallah,indahnyaaa!!"
monologku takala kakiku melangkah,memijak
pasir-pasir di Pantai Damai,Sarawak..
Ya Allah,
sangat indah!
xtergambar dek kata-kata.
sangat-sangat indah.
dengan dikelilingi dengan bukit-bukit yang gagah berdiri.
Ya Allah,
besar sungguh!
tapi itulah bukit-bukit yang dahulunya pernah menolak
pabila ditawarkan oleh Allah,
utk menjadi khalifah di muka bumi ini.

"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan tanggungjawab amanah Kami kepada langit dan bumi, serta gunung-ganang untuk memikulnya, maka mereka enggan memikulnya dan mereka bimbang tidak dapat menyempurnakannya, sedang manusia yang ada persediaan padanya sanggup memikulnya...".(Surah Al-Ahzab:72)


jika nak dibandingkan dengan diri kita,manusia?
jauh,jauh sekali.
apa yang membezakan kita,dengan mereka,
yakni kita makhluk Allah yang
istimewa.
kita punyai kebolehan dan akal fikiran.
dan lebih istimewa andai kita gunakannya,
ke arah mardhatillah =)

-------------------------------------------------------------------------------------

seronok sgt.
berehlah dgn ikhwah sekalian.
berenang bersama-sama.
bermain bersama-sama.
gurau senda dengan naqib.
subhanallah.
indahnya pengalaman ni..



solat bersama-sama




terasa hina di hadapan-Nya




kelaparan.




sultan alfateh&salahuddin al-Ayyubi-wanna-be







encik presiden




subhanallah



kami inginkan syahid di jalanMU


xsabar utk bermuhayam bersama pula =]
alhamdulillah.
bersyukur.kerna.aku.terpilih.di.sini.
banyak.yang.telah.kupelajari.


p/s:mata sepet je buat post ni.huhu

Monday, November 1, 2010

bila dunnya merasuk hati

rasulullah bersabda ;"sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.apabila daging itu baik,maka baiklah seluruh anggota.dan apabila daging itu rosak,maka rosaklah seluruh anggota.ketahuilah,itulah hati."

hati,hati,hati.
kaulah ibarat raja kerajaan diriku ini.
kau yang menjadi pemerintah tubuh badanku ini.
andai kau zalim,maka zalimlah
seluruh tubuh badanku.
andai kau mulia,mulialah
seluruh hendak-NYA.
melahirkan jasad yang senantiasa dahagakan
saat pertemuan dengan yang Maha Esa,
buntuhkan menangis merintih akan segala khilaf
di setiap sepertiga malam harinya.
duhai hati,kenapa kau begitu fragile?
terlalu mudah buatmu untuk melupakan
TUHAN-MU.
adakah kehebatan dunnya ni,
terlalu hebat?
sehinggakan segala apa yang telah
Allah firman,kau lupa?

"Kesenangan di dunia ini hanya sebentar dan akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertaqwa dan kamu tidak akan dianiaya sedikitpun."(surah an-Nisa';77)

apakah kau lupa?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


-------------------------------------------------------------------------------------

ya Allah..
aku malu pada-MU,
pandagan wanita lebih kuagungkan daripada pandagan-Mu..
astargfirullahala'zim..

suatu hari tu,sedang aku melayari facebook,
aku ternampak comment-comment
wanita UNIMAS;

"suka suaranya,sedap"
(bacaan al-Quran)

fuh,ntah tak tahu kenapa,
aku tiba-tiba diselubungi perasaan cemburu yang amat sangat.
ntah.
aku tak tahu kenapa aku teringin sangat ingin menunjuk
bacaanku pun sedap juga.
lumrah manusiakah ingin nampak hebat?

sehinggalah suatu hari,
aku jadi imam subuh.
tetbe je aku terngiang-ngiang komen dari fb tu,
so mulalah.
hati ni gelora nak mencipta nama di hati muslimat-muslimat.

"Allahuakhbar"
tetbe je suaraku jadi garau.
sakit tekak.
aku pun meneruskan bacaanku.
surah al-fatihah.
garau.pecah.
surah al-Fath
garau.sakit tekakku untuk menyebut kalimah
kalimah Allah,susah bagiku untuk membetulkan
mehraj-mehraj huruf.

SINDIRAN DARIPADA ALLAH

nauzubillah.
bukanlah pada mereka aku sepatutnya
tunjuk hebatnya aku,hebatnya
segala amalanku,
tapi pada-Mu
YA ALLAH.
astargfirullah.
aku lupa.
aku leka.
aku alpa.

hamba-MU ini ingin menjadi seperti
Panglima Tariq bin Ziyad.
singa di siang hari,
tetapi a'bid di malam hari.
diriku ini ingin mencontohi Rasulullah saw,
dijanjikan syurga,
namun amalan.
tak tertanding dek manusia.
mulianya amalanmu,
indahnya budi pekertimu
ya Rasulullah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


FITNAH WANITA


Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela-selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita”

(Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah)


Huraian
1.Dunia mempunyai daya penarik yang kuat kerana Allah SWT telah menjadikannya berkeadaan demikian untuk menguji manusia siapakah yang dapat menguasai hawa nafsunya dan dapat menjalani kehidupan di dunia menurut jalan yang diredhai Allah.

2.Antara daya penarik dunia ialah wanita kerana lazimnya mereka mendorong lelaki dengan tutur kata yang manis, gerak geri yang menggoda dan pakaian yang memberahikan. Semua ini mencabar keimanan kaum lelaki sehingga mereka menjadi lalai terhadap tugas dan kewajipan mereka.

3.Oleh itu Rasulullah SAW menuntut kita supaya memelihara dan mengawal diri daripada diruntun oleh kemanisan dan keindahan dunia dengan menambahkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah sambil mengingati bahawa segala yang ada di dunia hanyalah sementara sahaja berbanding dengan segala nikmat di akhirat yang kekal abadi.

4.Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


renung-renungkanlah.

p/s:maaf kpd muslimat2 tertentu,aku dah 'ter'delete korang daripada
friend list aku,maaf.aku xmahu korang menjadi fitnah buatku,aku
tak mahu korang berdosa.
biarlah aku memilih jalanku ini.

kencang sikit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...