Metamorfosis kebaikan

Friday, December 30, 2011

terharu

Hatiku terharu, tersentuh
dibuai tenang kisah sepasang manusia biasa.
biasa, memang biasa.
namun cukup luar biasa bagiku.
Tatkala kubersendirian,
hati mulai menyanyikan kembali melodi-melodi indah suara mereka,
sehingga terjatuh menitis butir-butir manik
air mata.
walaupun tidak diminta,
walaupun tidak dipujuk hati,
tapi desiran semangatnya yang tidak pernah goyah dek cabaran,
terngiang-ngiang di gegendang telinga,
mengingatkanku, bahawa masih lagi wujud insan hebat sebegitu.
subhanallah..
tidak kusangka,
hebat perjalanan hidupmu, hidup jua ujian yang menimpamu.
Bukankah Allah sudah berfirman bahawa Dia sesekali tidak akan
membebani hamba-Nya dengan bebanan yang dia sendiri tidak mampu?
7 tahun tertangguh degree di Bumi Kenyalang.
Bukan kerana resultmu yang jatuh,
bukan jua kerana engkau sudah mulai berputus asa,
namun kerana tanggungjawab besarmu kepada seorang
insan yang bergelar suami yang amat mencintaimu,
dan cahaya mata-cahaya mata yang mendamaikan.
Suamimu merintih-rintih menceritakan perihalmu,
yang bertekad untuk berhenti daripada jihadmu mencari ilmu di menara gading.
Kerana dirimu sedar,
bahawa dikau punyai jihad yang lebih besar,
yakni keluargamu.
Engkau menangis, air mata sucimu mengalir,
melihat anak-anakmu yang kian membesar,
ditambah lagi dengan berita bahawa si bongsumu menghidap Congenital Heart Disease.
Engkau menangis sayu melihat suamimu yang seringkali diuji Allah
dengan ujian yang besar.
Kecelakaan di jalanraya sudah banyak kali, barangkali.
Tapi engkau tidak pernah cuba lari apatah menjauh daripada kenyataan,
malahan itu yang kian mengikat kukuh tautan cintamu,
dan kekal sentiasa disisi mereka.
Engkau tidak pernah lelah menyumbang bakti, 
karena cintamu kepada suamimu,cahaya matamu melebihi segala-galanya!
kerana cintamu kepada mereka tulus ikhlas kerana Allah Subhanallahu WaTaa'la.
Duhai ukhti,
sesungguhnya dirimu dicemburui oleh bidadari-bidadari syurga...

hanya untuk yang halal


*****

sangat terharu,
besarnya pengorbanan seorang isteri.
(Nizzal ceritakan kisah naqibnya)
bila balik je bilik,
tiba-tiba air mataku mengalir.
aku taknak ingat,tapi cerita tu menjadi initiator.
teringat kisah dahulu,kisah zaman yang agak rumit,
zaman aku belum mengenal erti islam sebenar biarpun berlatar belakangkan
keluarga islam dan bersekolah islam.
zaman aku masih belum mengenal erti kata sebenar ikhtilat.
zaman masing-masing berlumba-lumba mengejar hala tuju.
aku amat terharu bila teringat,lama dahulu ada seorang akhwat pernah berkata 
kepadaku,

"awak,kita kahwin awal nak?awak nak jadi doktor,kan?lama lagi tu nak tunggu 6-7 tahun baru
awak habis belajar. takpelah, saya taknak jadi doktor, saya ambil perguruan. kan
guru cepat habis,kan. lagipun saya memang nak jadi ustazah. boleh lah saya kumpul
duit untuk awak dulu,perbelanjaan kahwin kita."
.
.
.
.
.

erm,terbaring-melihat siling-termenung-menitis air mata.
aku mengangkat sepuluh jari,
dengan berlinangan air mata,merintih,
berdoa,
diredhakan hati atas pemergiannya,
entah berapa kali aku ulang "Ya Allah redhakan aku."
kerana aku tahu dia bukanlah halal buatku,
siapalah aku untuk mendapatkan cinta orang yang
amat aku cintai?
dan siapa jualah aku untuk memastikan dia menerima 
cintaku?

"Ya Allah ketemukan dia seseorang yang lebih baik daripadaku,
lebih baik akhlaknya,lebih baik tutur katanya,lebih manis bicaranya,
lebih beriman dan soleh,dan mampu membimbingnya menggapai redha-Mu Ya Allah."
.
.
.
.
.
.
sakit.
sangat sakit,seumpama pisau menghiris melapah nipis-nipis hatiku
untukku mengungkapkan doa ini.
tapi,
apalah cinta tanpa pengorbanan.
jadi,inilah pengorbananku.
sayang tidak bermaksud untuk memiliki,kan.
sayang jua bermaksud untuk melepaskan.
sekiranya berjauh terus daripada aku adalah lebih baik,
maka aku redha.
daripada terus membina sarang maksiat dalam hati.

tengah baca al-quran-nak habiskan 1juzu' sehari-yang kian-macam dah tak habis-habis-masalah iman kot.

terjumpa satu ayat yang amat. . .




"Dan nikahilah orang-orang yang masih membujang di antara kamu,
dan juga orang-orang yang layak (menikah) dari hamba-hamba sahayamu
yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan
memberi kemampuan kepada mereka dengan karunia-Nya.
Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya), Maha Mengetahui."
(Surah An-Nur 24 : 32)
.
.
.
.

"Awak tak kesah ke andai kahwin dengan saya,nanti hidup kita susah.saya risau saya
tak mampu berikan sepenuh tanggungjawab saya sebagai seorang suami.
saya tak dapat nak janji awak akan hidup senang,mewah bersama saya..."

"tak apa la awak. awak janganlah risau. kan saya ada,kita boleh berusaha sama-sama.
susah senang kita hadapi bersama. kekayaan dunia bukanlah segalanya awak,tapi kayanya
hati.."
.
.
.
.
.

itu cerita lama.
sudah lama berlalu.
kian terpadam dek zaman,
terungkit kembali buat peringatan.
buka lembaran baru,
mulakan dengan hati yang baru.
hati di sini mulai bahagia,
merasai ni'mat cinta Agung-Nya.
janganlah ditanya ke mana mengapa dimana kenapa?
karena pasti jawapanku hanya satu.
Cintaku kepada Allah =)


kredit to adik Nazhan Borhan for this nice picture =)


:: Allah berikan kita apa yang kita perlukan, bukan apa yang kita mahukan ::



p/s : kacau berbilau betul hati hari tu.hehe.Dan maaf sebab lagu amat lagho.

Monday, December 26, 2011

.sekejap.

sekejap je.
hehe.
.
.
.
.

satu malam tu, agak lewat malam jugak la.
assebab mengantuk, jadi aku pun baring cuba untuk me'mati'kan diri sebentar.
baring punya baring.
..
baring lagi..

*tiba-tiba kena 'himpap'*

huarghh ya Allah, kena lagiiii..
tapi kali ini yang masyuk,sebab 'bende' tu tegur aku.
dan aku agak terkesima jugak la dengan teguran tu.
tu yang nak tulis untuk jadi pengajaran buat semua.
as for before,bukan nak bangga ke apa,
tapi pernah la jugak 'nampak' benda 'pelik-pelik' ni.
macam-macam.*hee tamau cerita.
1 je la contoh,
ada budak kecil perempuan duduk sebelah katil,tenung aku
dengan mata yang seumpama berpusing-pusing.

ini baby comey

bila dah kena 'himpap' tu,
suasana di meja belajar aku agak bising,
dengan bunyi kerusinya,pen dan pensil bergerak-gerak.
aku pun mula membaca ayat-ayat suci al-Qurán untuk
cuba melepaskan diri.
makin dibaca,makin ditekan,makin ditekan.

tiba-tiba ada suara.
"APA GUNA BACA AYAT SUCI ALLAH ANDAI TIDAK FAHAM MAKNANYA?"
.
.
.
.
.

erk,aku amat terkesima.
subhanallah.
teguran direct tembak tepat ke jantung hati.
lepas kena tegur,'dia' lepaskan.
wallahua'lam.
aku pun tak pasti,either it is just my imagination,or... else...
wallahua'lam.
sesungguhnya yang ghaib itu ada,kan?
bila ber'rukyah' dengan inche murabbi.
hehehe mungkin masalah hati aku tak setel lagi kot dengan Allah.
huhuhu~
wallahua'lam.
segala apa yang ada,semuanya milik Allah.

:: Al-Qurán diturunkan bukannya untuk dikaji,tapi untuk dihayati dan difahami isinya ::
tembak diri sendiri.ouch.


p/s: sejak daripada form5 lagi.mungkin aku ni penakut kot?wallahuálam.okai nak sambung baca buku.huhuhu~

Sunday, December 25, 2011

Ketika EHEM&EHEM Bertasbih

Assalamua'laikum dan salam kerinduan,

Bunga bunga bunga bunga bunga bunga
Bunga bunga bunga bunga bunga bunga
Bunga bunga bunga bunga bunga bunga
ada bunga biru,ada bunga oren,ada bunga ungu.
Bunga bunga bunga bunga bunga bunga
Bunga bunga bunga bunga bunga bunga
Bunga bunga bunga bunga bunga bunga
....... erk?








Amboih kau Fath, kebenda kau merepek merapu meraban ni?
dah buang tebiat?
hehe.takdelah~

InshaALLAH today aku ada cerita besh!
bukan nak cerita tentang bunga kemengarut apa ntah tadi,
bukan jua cerita ada orang nak ludah mahasiswa,
pun bukan jua cerita perkahwinan gay berbangsa melayu di Ireland,
tidak juga video "I've been proposed"
apelah nak jadi dengan dunia sekarang ni...
tapi..
cerita tentang Temasya Pesta bergembira!
yeah yeah! Awshem,kan?
Hooyeeah!


"Apa yang ada di langit dan di bumi bertasbih kepada Allah. Dialah Yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana."
(Surah Al-Hadid 57 : 1)

cuba antum bayangkan,
segala apa yang ada di langit, dan segala apa yang ada bumi,
baik di dalam atau dipermukaannya,
semuanya bertasbih memuji Allah subhanallahu taála.
tidak kiralah, benda hidup ke, mati ke ,
lori, bas, kerengge, kucing yang kiut miut, hamster yang montel,
hatta laptop,mouse yang sedang antum gunakan sekarang ni pun,
keselurahannya membisik bertasbih memuji-Nya.
Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar!

cuba kita bersama-sama selami perasaan itu..

bertasbih ini seumpama air,yang di dalamnya ada ketam
dan di permukaan air itulah nilai tasbih kita.
analogi ini bermaksud, kita melihat sesuatu ciptaan Allah (e.g Ketam.hehe nak makan masakan mak!)
dan kagum dengan ciptaan-Nya, maka kita bertasbih
memuji-Nya melebihi ketam tadi dan segala apa yang terkandung di dalamnya,
kerana kita meletakkan pujian kita bukan pada ketam itu,
tapi di tingkat yang teratas,
Yakni memuji si Maha Pencipta!
Subhanallah Maha Suci Engkau ya Allah,Pencipta sekalian A'lam!
Tiada sekutu bagi-Mu,Ya Allah..

:: Ramai yang melihat mahakarya cipta,tapi sering melupakan Maha Pencipta ::

Jadi, apa kaitannya dengan temasya pesta yang mula-mula aku cakap tadi?
Inilah Temasyanya.
Inilah Pestanya duhai sahabatku.
Pesta Temasya memuji Ilahi.*wink wink* =)


"Bang Fath yang comel, abes tu, pesta-pesta macam JomHeboh tu,
pesta Konvo yang penuh dengan kejahiliyyahan tu macammana?ada beza,kah dengan
'pesta' kita ni?"




Oklah, aku bagi contohlah.
Contohlah kan, JomHeboh sedang berlangsung.
Pulak tu tengah ada konsert, memang haruk pikuk la.
dengan manusianya yang tidak balut tutup aurat,
bercouple berpimpinan tangan,
ada yang mengambil minuman yang mengkhayalkan.
Tengah syok-syok dalam keadaan 'maksiat',
tiba-tiba datangnya seorang hamba Allah,
berjubah putih,berserban,berjanggut,memegang tasbih,
dan di tengah manusia yang ramai tu,
si dia bertasbih,bertasbih dan bertasbih memuji Allah tanpa
menghiraukan pandangan manusia lainnya.



Antum rasa apa pandangan manusia yang lain yang sedang berseronok duaronok beronok-ronok
kepada si hamba Allah tadi?

"Mestilah dipandang pelik,iyelah mana taknya,orang tengah berseronok,dia berzikir."

"Janggal kot.dan zalim,dia tidak meletakkan sesuatu ditempatnya.nak zikir-zikir pun,zikirlah
dekat masjid.haduyaii~"
hehe banyaklah kau

ehh adik-adik abang sayang..
bukan macamtu tau..
islam itu tidak pernah dibatasi tempat dan waktu..
sepatutnya mereka yang sedang asyik dalam kemungkaran
itulah yang patut dipandang Janggal,ganjal dan ginjal!

"ehh,kenapa pulak abang?kan dorang dalam pesta yang betul?"

'mungkin',tapi antum tahu tak sebenarnya
ada temasya yang BESAR,LEBIH BESAR daripada JomHeboh tadi
yang sedang berlangsung. Tahu?
Pesta JomHeboh hanyalah subset kepada
satu 'pesta' yang merangkumi segenap ruang penjuru dunia,
hatta yang dilangit pun sama.
Mereka seluruh alam bersama-sama bergembira dan berkasih sayang.
Jika nak dibandingkan bilangan yang hadir dalam pesta JomHeboh
dan 'Pesta' ini,jauh sangat kecil.
Tahu tak Temasya apa yang abang cuba maksudkan ini?

Itulah 'Temasya Ilahi'.
mereka si pemaksiatlah yang janggal kerana melakukan kemungkaran
di dalam pesta kita ini.
pesta di dalam 'Pesta'.
merekalah yang sepatutnya malu akan diri mereka sendiri.
Jadi sayangku sekalian,
kenapa kita perlu merasa pelik,janggal dan malu bila kita jadi 'islam' dan
mengamalkan keseluruhannya 'kandungannya'?


 "Dia memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam. Dan Dia
Maha Mengetahui isi hati kamu."
(Surah al-Hadid 57 : 6)



"Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk
mengingati Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan(kepada mereka) dan
janganlah mereka (berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu,
kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras.
Dan banyak di antara mereka menjadi orang yang fasik."
(Surah al-Hadid 57 : 16)


Allah Maha Mengetahui apa dalam hati kita.
buat sahaja,kan.*wink wink* hee
andai kita dikeji,dikutuk,dihina kerana cuba
mempraktikkan islam kita,
ketahuilah,
bahawa seluruh alam bersama-sama kita,
apatah lagi Allah,yang sentiasa ada buat hamba-Nya yang tercinta.
Tatkala mereka berkata,

"Eh,pesal kau pakai tudung labuh haa?tak panas ke?tak trendy langsung.
you are so last year.so pleistocene."

"ehh pakcik,kau tu pergi surau solat berjemaah,da'wah sana-sini.eleh,kau ingat diri kau
tu baik la sangat?oh pliezz." dan etc.

janganlah engkau jatuh,
janganlah engkau kecewa,
kerana sesungguhnya Allah melihatmu dengan pandangan penuh
kasih sayang.
Sedangkan mereka 'berbahagia' di dalam murka Allah.

Jalannya sudah terbentang buat kita,sahabatku sekalian.
Tinggal kita sahaja yang perlu mengeluarkan sedikit
tenaga untuk mengorak langkah melaluinya.
mudah-mudahan,Allah senantiasa thabatkan kita
dalam jalan ini,
dan mudah-mudahan kita dijauhkan
daripada jalan yang cikai,jalan murahan,jalan yang busuk.
yakni jalan orang-orang yang fasik..
Nauzubillahiminzalik.

"Setiap kali matahari terbenam, maka aku akan merasa menyesal kerana umurku
semakin berkurangan, sedangkan amalanku tidak bertambah."
(Ibnu Mas'ud)

.wallahua'lam.
:: Ketika seisi Langit & Bumi bertasbih ::



p/s: Study week.ngee.hehe.doakan kami di sini ya.Final Exam.maan najah buat semua.huhuhu~ <3


Monday, December 19, 2011

Lelaki(Rijal) ini

Kasih, kenanganku
Ingatkah saat-saat dulu
Kasih, apakah diri-Mu,
Merasakan semua itu..
Ke mana pun langkahku pergi
Ku masih melihat bayang-Mu cintaku
Dan ke mana pun arah angin berlari
Hati ini masih Kau miliki..
Rijal ini yang selalu mencintai-Mu,
Selalu, tanpa ragu
Rijal ini yang selalu memuja,
Hanya diri-MuYang bertakhta dalam sanubariku
Sanubariku 
Aku yang mencintakan-Mu,Hanya diri-Mu..
Karena cintaku,
Tak terbatas waktu
Karena cintaku,
Tak mengenal jenuh Kasih Sayang-Mu
Rahmat Mahabbah Cinta-Mu..




Assalamua'laikum, dan Salam penuh kecintaan,
dikala nafas masih kupunya,
akan sedaya upayaku
menyampaikan bait-bait indah
buatmu saudaraku
saudara-saudara seiman yang amat kucintaian
agar kita bersama-sama peroleh suatu perasaan
yakni keni'matan dalam jalan da'wah ini.


Wahai rijal,
bangkitlah daripada selimut yang membelenggukanmu,
bangkitlah dan siap-siapkanlah dirimu,
susun kemas segala kelengkapanmu,
kerana kita
akan kembali mendayung bahtera.
Bahtera penyelamat yang sudah lama tersadai ditolak
arus ombak duniawi.

Wahai rijal,
Bangkitlah.
Bangkitlah dengan jiwa-jiwa yang baru.
Bangkitlah dengan jiwa-jiwa yang merdeka,
merdeka daripada jajahan nafsu dan syahwat.
kerana jajahan itu bisa melenyapkan kecintaan dikau
di atas Jalan ini.

Kecintaanmu dan kerinduanmu wahai rijal,
Bukanlah kerana pangkat,
bukan jua kemewahan dunia,
tapi kecintaanmu untuk
terkorban fisabilillah!
tak termampu untukku gambarkan dengan bait kata-kata,
namun,
Manisnya berkorban berjuang di Jalan Allah,
telah mengaburi mata-mata para golongan 
yang terdahulu akan kehendak dunia..
Biarpun ditawarkan pelbagai,
Hati mereka tetap.
tetap.
dan tetap thabat atas cinta Agung-Nya.
"Sesungguhnya aku telah menimbang apa yang kekal dengan apa yang fana',
Demi Allah,
sesuatu yang kekal tidak dapat ditandingi oleh sesuatu yang fana'."
(Abdulllah bin al-Mubarak)

Wahai rijal,
Ayuh bersama menolak kembali bahtera
ke dalam lautan manusia.
Ayuh putuskan sauh agar tiada lagi
tempat berhenti bagi kita dalam menyusuri Jalan ini,
terus,terus dan menerus sehingga ke Destinasi Cinta yang amat dirindui,
ketahuilah duhai rijal,
sesungguhnya manusia-manusia amat membuntuhkan seruanmu,
karena lemas dek dunia tanpa agama,
Hulurkanlah tali keimanan,
agar mereka mencapainya dan bersama kita
di atas Bahtera yang dinaungi lembayung al-Qurán.

Wahai sayangku rijal-rijal sekalian,
Jalan yang dilalui ini amat jauh dan panjang,
biarpun segala taufan mehnah dan tribulasi menerpa,
berdoalah agar Allah mengekalkanmu dan 
masih memilih kita di atas Jalan Mulia ini.
Jalan ini tidak menjanjikan senang lenang bagimu di dunia,
jalan ini tidak dihamparkan permaidani untukmu selesa,
jalan ini tidak ditaburi dengan kuntum-kuntuman bunga daripada manusia,
karena itulah sifat Jalan ini,ia menuntut pengorbanan.
masakan Syurga yang mahal bisa dibeli dengan harga yang murah,kan?
Janganlah ragu jangan sangsi,
percayalah segala pengorbananmu,juangmu,luka deritamu
dilihat oleh Pencinta Agung dengan pandangan yang Mulia..


"Dan bahawa sesungguhnya inilah jalan-Ku (agama Islam) yang betul lurus,
maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menuruti
jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) 
mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah
perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa."
(Surah Al-An'am 6 : 153)

Jalan ini,
bukannya jalan dongengan,
bukanlah jalan ''Fairy tale",
Ini bukanlah jalan kuno,
bukanlah jua jalan ketinggalan zaman,
tapi inilah Jalan yang Terbaik,
Biarpun segala konspirator membisik busuk di telingamu,
namun yakinlah,
inilah Jalannya,dan inilah Manhajnya.
Yang bisa menjadi "karpet merah" buatmu bertemu-Nya yang Esa.


Wahai rijal,
ayuh bersama berpimpin tangan seluruh dunia,
kita satukan hati,satukan jiwa,satukan fikrah.
agar seluruh ummat bersama merasai penuh ni'mat,
dan seiringan menuju Firdausi.
InshaALLAH.


:: In the name of Allah we'll go forward ::



p/s: maaf andai lagu background ni sgt annoying dan mengganggu.tapi inilah aku.
hehe faham,kan by the term "aku"?hehe jiwangss.
tapi jiwangss ku kerna sudah jatuh cinta pada Allah.huuuu~


Tuesday, December 13, 2011

Lah! itu je ke matlamat kau?tak cool langsung.



Assalamua'laikum dan Salam kecintaan sekalian A'lam.
quick post dikala mata berpinar baca General Genetics.



"Sasuke,kitakan sebaya,tapi macammana kau boleh sampai pangkat Jounin,
sedangkan aku ni masih lagi terangkak-rangkak nak habiskan Genin ni?"
tanya Naruto,curious.




"Boleh tak kau bagi tips macammana untuk aku cepat naik?" keinginannya menzahirkan persoalan sebegitu.

"Seandainya itulah tujuan kau dalam gerakan ini, untuk lihat gah, hebat, kuat (qowiyy) di hadapan
manusia, dan bukannya atas tujuan yang 'sebenar', aku boleh bagitahu kau, tapi dengan syarat..."
Sasuke mula membaca instinct hati Naruto.

"Apa syaratnya?! Aku sanggup asalkan aku cepat naik!"
kata Naruto,bersinar-sinar matanya.semangat.

"Aku boleh bagitahu kau, tapi dengan syarat, lepas ini kau jangan tegur aku,
jangan bercakap dengan aku."
bicara Sasuke sambil menundukkan wajahnya.kesal.

Naruto tersentak.sedar akan kesilapannya.

p/s: Inche murrabbiku yang comel sangat suka naruto!hehe.



*****

Ramai yang beranggapan,bahawa qowiyy itu berdasarkan dengan ilmu yang kita ada.
dah lama ikut tarbiyyah,dah banyak pergi daurah(siap banding-banding lagi dengan kawan-kawan yang lain),mukhayyam,buku usrah dah penuh
sampai 4-5 buku(hardcover pulak tu,bukan buku lebik 90ms),jaulah dan macam-macam
lagi.
TAPI.
APA GUNA ANDAI QOWWIYY DIFIKRAH,SEANDAINYA MASALAH
HATI SENDIRI MASIH TAK SELESAI LAGI?

masalah hati dengan Allah.
masalah hati dengan manusia.
masalah hati dengan alam.
masalah hati dengan diri sendiri.

sedangkan hatilah raja, mengadun sebagaimana terbentuknya fikrah.
seandainya hati diselaputi 'coklat hitam yang masam',
makanya fikrahnya dihasilkan nanti 'cirit-birit',
dan seandainya hati diselaputi 'coklat putih yang manis dan berkhasiat',
makanya fikrah yang dihasilkan,
manfaat buat dirinya, tubuh badannya jadi 'sihat' dan dapat digunakan
untuk 'menolong' sekalian manusia.

Apalah nilaian, seandainya segala ilmu agama yang kita ada, untuk dijual belikan
dengan 'nilaian murah' hakikat dunia?
sangat merugikan.tak cool langsung.
bakpenya nak dapatkan sanjungan manusia?
apalah sangat pangkat dan harta?
kau nak terkenal di dunia yang sementara ni ke,
ATAU TERKENAL DALAM KALANGAN MASYARAKAT 'LANGIT'?

"Dan Kami akan perlihatkan segala amal yang mereka kerjakan, lalu
Kami akan jadikan amal itu (bagai) debu yang berterbangan"
(Surah Al-Furqán 25 : 23)


Saidina Umar pernah berkata kepada Muádh bin Jabal yang sedang menangis;
"Kenapa engkau menangis?"
Muádh menjawab; "kerana ada hadith yang telah aku dengar dari Rasulullah
yang menyatakan bahawa; yasiirul riya' syirku"
(sedikit sahaya riya' itu adalah syirik)

Rasulullah menamakan riya' sejenis syirik yang paling halus sebagaimana sabdanya;
"Yang amat kutakuti atas kamu ialah syirik yang paling kecil(halus)",
apabila ditanya,Rasulullah menjawab "itulah riya'" awkama qol.
(riwayat Ahmad)

aku risau, ilmu kita yang tidak seberapa ini, apatah lagi pinjaman daripada Allah,
kita gunakan untuk dapatkan pandangan manusia,
sehingga si 'kurang berilmu' dipandang sangattt hina.

Sedangkan,seorang islam itu,seperti yang digariskan oleh
Shiekh Abdul Qadir Al-Jailani,

"Jika engkau bertemu dengan seseorang,maka yakini bahawa dia
lebih baik darimu.Ucapkan dalam hatimu;
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku." 
"jika bertemu dengan seseorang yang berilmu,maka ucapkanlah
di dalam hatimu;
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi,
mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai,
mengetahui apa yang tidak aku ketahui dan dia mengamalkan
ilmunya,tentu dia lebih baik dariku."

Setelkan hadith 1 habis-habis,
bukan sekadar pada akal, tapi biarlah terkesan dalam hati.
sebagaimana Al-Qurán diturunkan,
bukannya untuk dikaji.tapi difahami dengan hati nurani yang bersih.
kita yang kipas-susah-mati dalam jalan da'wah ni,
sepatutnya sedar,celikkan mata walaupun sepet sikit,
bahawa matlamat kita bukanlah nak jadi 'Jounin' mahupun 'Hokage',
tapi kita ingin mencapai satu hadaf tujuan yang lebih besar!
lebih marbeles,fabelus!
Mardhatillah!Selamatkan Ummah!Syurga!yeah yeah.
*wink wink* hee

P/s: buat apalah jadi Jounin,tapi amalan harian seperti Genin,kan?jeng.jeng.

"boleh kami penggal kepala mereka ya Rasulullah?"
p/s: geng-geng 'roundabout keimanan' sarawak je faham term 'penggal' ni kot rasanya.
kenalah ikut taujihat Ustaz Ali Fathullah.hehehe.
muhasabah untuk ana juga.(-_-")


 "Pencinta dunia menangis,
kerana dunia yang hilang.
Perindu Akhirat menangis,
kerana dunia yang datang."


Sunday, December 11, 2011

jogging kalau xboleh pecut macam Usain Bolt!


Assalamua'laikum dan Salam ukhuwwah teras kegemilangan.
erk.
*sigh* hehe
.
.
.
.
.
.
"saya risau,Palestina akan terus tersiksa daripada dulu sehingga sekarang,dan sehinggalah Qiamat, kerana tiadanya semangat jihad dalam hati para pemuda zaman sekarang."

lihatlah sendiri di kaca television antum semua,
pembunuhan berlaku setiap hari,
tanpa mengira usia,pangkat dan bangsa.
umat Islam di sana diseksa,
disekat keperluan makanan,
bekalan ubat-ubatan.
Sistem ekonomi yang seandainya dibandingkan
dengan negara kita, jauh 10 tahun kebelakang.
Anak-anak yatim piatu,
balu kehilangan isteri,
kehilangan sanak saudara,
kemusnahan harta benda,
adalah sesuatu perkara yang biasa.



"Ramai para syuhada' daripada golongan REMAJA yang syahidnya mereka,
dengan anak-anak batu digenggam di dalam tangan."

sepenuh jiwa raga mereka disalurkan di atas jalan Allah.
jalan yang amat mulia.
kerana jauh di dalam sudut hati mereka,
mereka percaya, dengan sebenar-benar kepercayaan,
bahawa inilah jalan mereka,
jalan juang mereka,
jalan yang mereka yakin,
SYURGA adalah pengakhiran buat mereka.
Syurga yang mempunyai 99 ni'mat seandainya dinisbahkan
dengan nilai 'ni'mat' dunia,seperti dalam hadtih Rasulullah;
"Allah menciptakan 100 rahmat, satu rahmat dibahagikan kepada seluruh
isi dunia ini, sedangkan 99 bahagian lagi dibahagikan di akhirat (iaitu di dalam Syurga)."
(Riwayat Muslim)
.
..
...
....
.....

kita?
dimanakah kita letakkan jiwa raga kita?
Di pentas maksiat?
Alangkah ruginya seandainya seluruh hidup kita,nyawa kita,
tiada apa yang ingin dimanfaatkan buat Islam.
Adakah golongan seperti ini yang kita harapkan untuk
memikul panji-panji Allah di atas muka bumi ini?
Nauzubillahiminzalik..

"Di masa ini, dunia Islam amat merindui pemuda-pemuda Islam yang gagah seperti
Musáb Bin Umair, Salahuddin Al-Ayyubi, Sultan Muhammad Al-Fateh untuk mengangkat
kembali kegemilangan Islam."

Tiada lain formulanya melainkan dengan menggunakan kembali
Manhaj Nubuwwah.
Da'wah dan Tarbiyyah.
(ish tak habes2 da'wah dan tarbiyyah mamat ni!)
kerana ianya penting, sangat penting,
kerana kita sudah mula melupakannya!
kita merasakan kita sudah berada ditahap yang selesa,
sedangkan tidak!
lihatlah sendiri sekeliling antum.
apa yang antum dapat lihat?
cuba lihat dan tafsir.
kerja kita masih banyak lagi duhai sayangku.
tanggungjawab kita melebihi masa yang kita ada.

ketahuilah duhai sayangku ikhwah dan akhwat sekalian,
Islam bukanlah untuk mereka si 'pemerhati'.
memerhati sambil menggoyangkan kaki.
tidak.
tidak sama sekali.
tapi Islam adalah untuk mereka yang merasakan izzah,
keindahan untuk bergerak menyampaikannya.

bergeraklah sahabat seperjuanganku.
rancanglah dengan hadaf dan bermatlamat.
jangan pecut tidak semena-mena.
karang enjin rosak,terkulai dah tak mampu berdiri kembali.
kita tidak mahu menjadi golongan mutasabiqun(golongan yang berciciran).
kenali kapasiti diri dan 'j'.

"berjogginglah seandainya tidak mampu pecut kerana tiada stamina"

Ayuh sebarkan cinta!
*wink wink*
kerana memang tabiat da'wah kita berasaskan mahabbah dan ukhuwwah.
sebarkanlah cinta seluas-luasnya,
agar sekalian ummat merasakan kemanisan cinta-Nya.
jaga hubungan kita dengan Allah.
kerana dari-Nya jualah Hidayah.
jauhi maksiat,kerna ianya akan menjadi hijab hatimu mengenal Allah.

Ana sedang bercakap dengan orang yang inginkan syurga,kan?
*wink wink* hee
janganlah kamu rasa rendah diri atas kapasiti dirimu,
walaupun antum kurang ilmu,kurang amal, banyak melakukan dosa.
janganlah ianya menjadi alasan buatmu menjauhi tugas mulia ini.
sampaikanlah walaupun sepotong ayat.



Kata Hasan al-Basri; "Aku ini tidak pernah lari daripada menasihati manusia(da'wah),
namun aku juga tidak lari daripada melakukan khilaf."
mudah-mudahan, apa yang kamu sampaikan,
ianya akan menjadi tarbiyyah buat hatimu,
untuk mengislah diri kita ke arah yang lebih baik.
inshaALLAH.



p/s: Palestin simbolik akidah
international student, pelajar daripada indonesia yang terserempak dengan aku masa
aku pakai mafla palestin ke kelas,semuanya bagi salam, hatta yang negro sekali.
nilaian iman, kerana mereka faham <3

Wednesday, December 7, 2011

nak kena sepak ke Sepak?



Assalamua'laikum dan Salam kecintaan seantero dunia.
hehehe -_-"
*sigh*



Islam.
Apakah itu islam?
Islam adalah deen(agama) yang telah diturunkan oleh Allah,
kepada Nabi Muhammad untuk mengatur hubungan manusia dengan
Allah, manusia dengan manusia lainnya dan manusia dengan dirinya sendiri.

jeng.jeng.

tapi kenapa manusia masih lagi bisa melakukan kemusnahan,
kehancuran, kemurkaan Tuhan
BERTENTANGAN SECARA LANGSUNG
dengan definisi Islam yang sebenar?

jeng.jeng.

kerana RAMAI MANUSIA mengambil islam itu hanyalah
sebagai "Islam" dan bukannya "islam".

eh ada beza ke?sama je aku tengok.

tak.
berbeza.sungguh berbeza dan sangat berbeza.
kerana?
haaa ni yang aku nak jadi cikgu Bahasa Melayu kejap nih.

Kata Nama Khas : ialah kata nama yang khususnya untuk menyebut nama sesuatu benda atau benda bernyawa dan tidak bernyawa. Benda-benda yang bernyawa adalah nama binatang dan manusia. Benda-benda yang tidak bernyawa ialah nama tempat, judul buku, nama bangunan dan sebagainya.


Kata Nama Am : kata yang digunakan untuk menjelaskan sesuatu nama yang bernyawa ataupun yang tidak bernyawa seperti tumbuhan, tempat, benda dan sebagainya secara umum.





orang: ayah, polis, perempuan dll.
haiwan: ayam, itik, buaya dll.
benda: televisyen, komputer, bank dll.
tempat: stadium, jalan raya, pulau dll.

Kata Nama Am boleh dibahagikan kepada dua, iaitu konkrit dan abstrak


p/s: copyright daripada Wikie

okai, dapat bezakan tak?
kan kan kan,dah nampak,kan. heee pandai nyerk! anak sapaa la nih.
hehehe =)

kita, sebagai hamba Allah ni, takkanlah hanya memakai "name tag" Islam je,kan?
bukan hanya pada IC,kad pengenalan ataupun kad matrik!
tapi islam itu dizahirkan melalui perbuatan.

contoh:

  • saya sepak bola
  • saya Sepak bola
sepak adalah perbuatan,tapi Sepak, mungkin nama aku,kan?
aku Sepak,bola bergerak tak?
tak,kan?
begitulah analoginya.

so,pastinya korang semua dapat rumuskan,
kenapalah banyak sangat jenayah yang dilakukan
oleh orang 'melayu' yang 'Islam'.
Rating pembuangan bayi pun diungguli oleh kaum-kaum
seakidah dengan kita.
itu belum lagi masalah khalwat la,kecurianlah, keruntuhan akhlak, penzinaan
dan masalah-masalah sewaktu dengannya.
nauzubillahiminzalik.



jadi, islam sebenarnya tidak seburuk yang di'gambar'kan
oleh zaman sekarang,
tapi masa ini,zaman inilah yang menjadi saksi perbuatan kita,si manusia yang
'memburuk-burukkan' islam.
sehingga islam dipandang enteng,remeh oleh agama lain.

"Aslim Taslam"
:: Islamlah anda akan selamat ::

Jom kita berislam, nak?hehehehehe.
jadilah Rasulullah sebagai qudwah hasanah,
kan Rasulullah itu contoh seri tauladan yang baik?
~kecintaan~

Rasulullah dengan sebiji limau


"Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum. 




Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya." Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya di'tewas'kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.


Kisah Rasulullah dengan pengemis Yahudi buta



Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya". Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya hingga menjelang Beliau SAW wafat. Setelah kewafatan Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.

Suatu hari Abubakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya,"anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan",
Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai ayah engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja". 
"Apakah Itu?", tanya Abubakar r.a. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r.ha.




Ke esokan harinya Abubakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abubakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abubakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, "siapakah kamu ?".
Abubakar r.a menjawab, "aku orang yang biasa".
"Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku", jawab si pengemis buta itu.
Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan pada ku dengan mulutnya sendiri", pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW. Setelah pengemis itu mendengar cerita Abubakar r.a. ia pun menangis dan kemudian berkata, benarkah demikian?, selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia.... Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat dihadapan Abubakar r.a. 




senyum pun dikira sedekah.
mudah,kan?
jom buat amalan yang baik-baik (mahmudah)
heeee mesti dunia ni indah,kan.
subhanallah tidak terbayang.
alangkah indahnya apabila Allah menjadi matlamat kita,kan?
Allahu ghayatuna.uhhh manissnyaaa!
nak rasa?




manisnya epal "Allahu ghayatuna" itu bukanlah dapat
dirasa dengan aku bercakap je,kan?
tak cukup sekadar taujihat, kenalah rasa sendiri.
'beli'lah sendiri dengan 'duit' sendiri.
hehe actually aku pun masih mengumpul 'duit' nak 'beli'
epal tu. wuhuuhuuu T.T tak cukup lagi.
jom kita kumpul sama-sama dalam
bulatan gembira!
yeah yeah!hehe.
moga-moga islam kan kembali gemilang =)




Jentik sikett : sedangkan dalam kitab Injil (bible) yang ori pun ada menyebut "ikhad",
Al-Qurán yang jelas-jelas menyatakan tentang "ahad",takkan kita
nak menyekutukan Allah dalam amalan kita,kan?

jeng.jeng.jeng.


P/s: tak sangka hatta non-muslim pun berkunjung ke blog aku yang hina bertaraf "sampah" bak kata ada orang tu la kan.terima kasih sangat-sangat.tiada apa yang mampu dikongsi melainkan sekelumit ilmu pemberian Allah.Alhamdulillah. inilah teratak usang aku.

Ps II: Gaya penulisan aku telah di'cemari' oleh liuk tarian Angel pakai gucci walaupun aku lebih
meminati Muharikah.aduhai~





Alhamdulillah


IM menang majority.alhamdulillah 34/52.
ana tak sabar menunggu apa selepas ini.
allahuakbar!


Sunday, December 4, 2011

kumbang hijau VS bunga Ungu










p/s : Sepatutnya bukan kumbang,tapi lebah,kan =)

p/s: ramai makcik-makcik pakcik-pakcik kat luar sana tu berkehendakkan anak-anak diorg kahwin dengan
doktor-doktor,dentist, Engineer, tapi aku zoology! yeah! dah outlisted & blacklisted dalam senarai.hehe.

Friday, December 2, 2011

aku ada lembu,kau ada?

Assalamua'laikum dan salam mahabbah.

:: Spot the differences ::



  • aku ada lembu,kau orang ada?
  • aku memelihara lembu,kau orang ada?

.
.
.
.
.

dah jumpa dah?
hehe pastinya orang-orang hebat semacam korang semua
dapat mendetect perbezaannya.

apa bezanya the words 'ada' dan 'memelihara'?
okaylah,aku bagi analogi yang mudah.
contohnya lah kan,
Pak Mat ada lembu, tapi 'cuma' ada,
tidak menjaganya, tidak memberinya makan,
tak berinya minum,tak mandikan
apatah lagi tak bersihkan tahi-tahinya yang bersepah-sepah.
abes lembunya, andai tak mati, hidup pun tak dapat
nak memberi manfaat pada manusia umumnya.
itu adalah 'ada'.

contoh yang kedua;
Pak Tam ada lembu,
setiap hari dia menjaganya,memberinya makan,
memberinya minum,mandikan si lembu,
apatah lagi membersihkan tahi-tahinya yang bersepah-sepah.
gemuk lembunya boleh bermanfaat pada manusia umumnya.
itu adalah 'memelihara'.



"Dan barangsiapa yang berkehendaki kehidupan akhirat dan
berusaha ke arah itu dengan bersungguh-sungguh, sedangkan dia 
beriman, maka mereka itulah orang yang usahanya dibalas dengan baik"
(Surah Al-Isra' 17 : 19)

begitulah iman kita (tak bermaksud untuk aku menyamakan lembu dengan iman,cuma analogi)
Ramai manusia yang mengaku bahawa dirinya beriman,
namun jauh sekali untuk menzahirkannya dalam perbuatan.
Ramai manusia yang mendakwa islam agamanya,
tapi pernahkan dia mengamalkan segala suruhan-Nya?

"walaupun aku pakai seksi-seksi,tapi dalam hati ni ada baik tahu tak?"
uh?apakah?
sedangkan iman itu akan mempengaruhi penampilan,
akhlak, kata-kata dan seri segalanya.

Seperti kata Muáz bin Jabal r.a ketika mengingatkan sahabatnya,
"Duduklah bersama kami, kita beriman sejenak"
sedangkan sahabat yang hebat imannya pun katakan sebegitu,
kita?

"Duduklah bersama kami, kita tengok movie/bola/manchester united/korea /gossiping sejenak"

uhhh. jauh,kan perbezaannya?
hatta malu sekali untuk kita mula mengungkapkan kata bicara
yang membesarkan Allah.
terasa macam ketinggalan zaman,tak up-to-date dengan
trend zaman sekarang.

jadi macammana untuk kita memelihara iman kita?
gilaplah hati dengan amalan-amalan mahmudah.
perbanyakkan membaca Al-Qurán.
dan menyeru manusia ke arah kebaikan =)


janganlah malu mengibarkan 'panji kebenaran'.
sedangkan mereka si jahiliyyah megah menunjukkan kejahiliyyahan mereka?
sepatutnya kita perlu merasa izzah sebab kita berada
di atas
JALAN ALLAH.
jalan yang telah dijanji-Nya syurga.
jadi,
kamu adalah orang yang sangat special!
ya,kamulah.
kamulah yang akan memikulnya!
kamukan sebaik-baik ummah =)



"Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia,
(karena kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang 
mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, 
tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, 
namun kebanyakkan mereka adalah orang-orang yang fasik.
(Surah Ali 'Imran 3 : 110)


kamu memikul
MISI MENYELAMATKAN MANUSIA.





"Dan orang yang membawa kebenaran (Muhammad) dan orang
yang membenarkannya, mereka itulah orang yang bertaqwa."
(Surah Az-Zumar 39 : 33)



kamulah akan menyelamatkan manusia daripada mensyirikkan Allah kepada mentauhidkan-Nya.
Kamulah akan menyelamatkan manusia ke arah perlaksanaan ibadah yang shohih.
dan kamu jualah yang akan menyelamatkan manusia daripada akhlak jahiliyyah kepada akhlak nan mulia.

buat sahaja. heee =)
muntij tak muntij itu adalah hak Allah.

Duhai ikhwah dan akhwat yang amatku cintai sekalian,
biarpun usaha yang dikau bawa,
seumpama engkau menolak dinding,
tiadanya bergerak , tiadanya hasil.
namun yakinlah dan percayalah.
bahawa Allah pasti membantumu.
hasilnya bukan sekarang,
namun pasti dan pasti disuatu hari akan datang.
bukanlah hak kita untuk mendapatkan kecintaan daripada orang yang kita cintai,
kerna Allah sahaja yang bisa menjentik hati-hati mereka.
sabarlah duhai sahabat seperjuanganku.
janganlah risau, janganlah sedih.
seandainya mereka lari meninggalkanmu,
pasti Allah akan menggantikannya dengan pejuang yang lain.



p/s : ingatkan nak tulis tntg hijrah dengan armada hijrah Rasulullah,tapi bykla plak input yg perlu diisi.huhuhu.ringan-ringan dan bertahap-tahap.he he.banyak actually dalam post ni aku padam,sbb macam .... erm datang usrah dulu! hehe. umumnya utk korang semua,khasnya utk aku. =)
seandainya ada yg xpaham,jgnlah segan2 nak kumen ataupun PM my fb.

Saturday, November 26, 2011

Peluang untuk kali ke-2

Assalamua'laikum.
Salam pertemuan dan Salam Maal Hijrah 1433.

Mafhum sebuah hadith. :"Seandainya iman Abu Bakar ditimbang dengan imannya ummatku maka iman Abu Bakar akan lebih berat". Awkama qol.


Kenapa Saidina Abu Bakar digambarkan dengan sebegitu?
Kerana beliaulah sahabat Rasulullah yang paling rapat,
tatkala mendengar khabar berita bahawa Rasulullah di Isra' Mikraj kan,
beliaulah orang pertama yang mengiyakannya.
Beliaulah orang yang sanggup membiarkan tubuhnya digigit ular
kerana mempertahankan Rasulullah di dalam Gua Thur dalam peristiwa hijrah.
Dan Saidina Abu Bakar jualah yang sanggup menginfaqkan 
keseluruhan hartanya demi Jalan-Nya,
hanya Allah dan Rasulnya yang tercinta tinggalan buat isteri
dan anak-anaknya.
APATAH LAGI
Beliaulah orang yang pertama selepas Rasulullah (selepas pengislamannya)
menyampaikan da'wah atas kalimah syahadahnya.
Menjentik hati-hati para sahabat,
dan kebanyakkannya yang dibawanya adalah calon-calon
ni'mat syurga Allah.

Antum semua pernah dengar sistem MLM (Multilevel Marketing)?



ianya bermula daripada seorang,
mencari downline dan seterusnya downline di bawahnya pun akan buat
kerja yang sama. Berterusan. Dan berterusan.
Dan biasanya , orang yang berada di ranking teratas,
akan peroleh banyak faedah dan ganjaran.
Sama seperti Saidina Abu Bakar.
Saidina Abu Bakar merupakan downline pertama Rasulullah dalam
sistem MLM Da'wah dan Tarbiyyah ini. (DnT)
Menyampaikan islam dan nasihat diganjarkan pahala.
APATAH LAGI
membawa manusia kembali kepada fitrah beriman berakidah yang shohih.

Cuba bayangkan berapa banyak sahabiyyah yang menerima
da'wah dan tarbiyyah daripada Rasulullah dan Abu Bakar?
Banyak.
124000 yang hadir di dalam Haji Wida'
tapi hanya dalam 8000 kubur para sahabat ditemui
di Mekah.
Mana lagi 93.5% para sahabat?
Bertebaran ke utara, selatan, timur dan barat.
Semuanya membawa 1 akidah dan 1 kefahaman yang shohih untuk
disampaikan buat segenap manusia.
Agar manusia bisa merasa sepertimana yang mereka rasa.
SYAHADAH.
suatu bentuk penyerahan diri secara totalitas kepada Allah.
(inshaALLAH ana akan post di entry yang lain inshaALLAH biizdnillah)

Sehinggalah ke zaman sekarang, ke detik sekarang,
Alhamdulillah, berkat usaha Rasulullah dan generasi al-Qurán yang unik,
(dengan bantuan Allah)
kita masih lagi berpaksikan pada 1 keimanan yang benar,
masih merasai ni'mat islam.
Bayangkan berapa banyak ganjaran dan pahala dibank-inkan
ke dalam Akaun Abu Bakar?
Subhanallah! Banyak!
tidak tertanding dek dunya seisinya.

Persoalannya: Antum semua nak jadi seperti Abu Bakar?
Pastinya tiada sesiapa akan menafikan keinginan indah seperti ini.
Allahuakbar~

mari ana bawa antum semua,
ana relatekan dengan graf Ini Sejarah Kita (ISK)
bahawa betapa bertuahnya kita sebenarnya sekarang seandainya
kita benar-benar teliti jangka masa ini dengan mata hati.



kita berada ditakuk mana ye duhai saudara-saudariku sekalian?
Jauh tersasar.
jauh.jauh dibawah par.lebih teruk daripada zaman jahilliyyah.
(nak tahu,kena datang ISK.)

Selepas jatuhnya sistem khilafah Islam pada 3 Mac 1924,
keadaan umat islam sangat parah.

Diperkotak-katikkan, dipermainkan.
Umat islam dibunuh, diseksa.
Ayah-ayah ditembak di depan mata,
Ibu dan anak-anak dirogol sesuka hati!

Apakah umat islam sudah hilang kekuatannya?
Bilangannya?
"tidak,bahkan umat islam ramai ketika itu,seperti buih-buih dilautan."

Apakah umat islam sudah hilangnya tempat pergantungan dan bantuan dari-Nya?
TIDAK.
Allah tetap ada.
tapi kita semua yang meng'hilang'kan-Nya.
lihatlah.....







::let picture do the talking::



bagaimana pertolongan Allah hendak turun seandainya
keadaan hamba-Nya sebegini?


"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu
dan meneguhkan kedudukanmu."
(surah Muhammad 47 : 7)

Jadi bagaimana duhai ikhwah dan akhwat yang
dirahmati Allah sekalian?
Apa yang perlu kita buat?

::Manhaj Nubuwwah::

Da'wah dan Tarbiyyah merupakan agenda utama baginda SAW
tatkala memulakan da'wahnya di Mekah.

Negara Islam Madinah tidak akan tertegak kukuh kalau bukan kerana tarbiyah. Kegemilangan di Badar tidak akan datang bergolek kalau bukan kerana tarbiyah. Keutuhan daulah selepas kewafatan Nabi SAW tidak akan berlaku kalaulah bukan kerana adanya golongan al awa`iel yang ditarbiyah. Malah kelangsungan daulah di kala khilafah Islam lemah juga adalah kerana wujudnya RIJAL yang ditarbiyyah oleh para ulama` Amilin sehingga mereka sedia 
mempertahankan Islam.


Persoalan sekali lagi untuk kali keduanya;
Antum nak jadi seperti Saidina Abu Bakar?



Dari Nukman bin Basyir, katanya…

‘Suatu ketika kami sedang duduk2 di Masjid Nabawi dan Basyir itu seorang yg tidak banyak bercakap.

Datanglah Abu Saklabah lalu berkata
” Wahai Basyir bin Saad, adakah kamu hafaz hadis Rasulullah tentang para pemerintah?’

Huzaifah RA lalu segera menjawab.
” Aku hafaz akan khutbah Rasulullah SAW itu.”

Maka duduklah Abu Saklabah Al Khusyna untuk mendengar hadis berkenaan.

Maka kata Huzaifah RA, Rasulullah SAW telah bersabda.

“Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah Zaman Kenabian sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu seperti
yg Dia kehendaki.”

Kemudian belakulah zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan sepertimana Zaman Kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya.

Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang mengigit (Zaman Fitnah -keamiran/beraja /zaman kesultanan ) Berlakulah zaman itu seperti yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula.

Kemudian berlakulah zaman penindasan dan zaman  penzaliman(Zaman pemerintahan diktator dan demokrasi) dan berlakulah zaman itu seperti mana yang Allah kehendaki.

Kemudian berlakulah pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan Nabi Isa as ) yang berjalan di atas cara hidup Zaman Kenabian.”

Kemudian Rasulullah SAW pun diam….

~Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalam
kitabnya Musnad Al Imam Ahmad bin Hanbal, Juzuk 4, halaman 273.
Juga terdapat dalam kitab As-Silsilatus Sahihah, Jilid 1,
hadis nombor 5.]



Hadith di atas menceritakan bahawa, setelah terjatuhnya
Empayar 'Ustaziatul A'lam' Islam,
akan berlakunya kebangkitan untuk kali kedua sebelum Qiamat.
YA.KALI KEDUA.
sehinggakan islam dimasa itu digambarkan
seluas siang dan seluas malam,
di mana disetiap pelusuk dunya menjalankan islam sepenuhnya.
hatta singa dan kambing pun berkawan.








Okay, kita ditahap mana di dalam graf tadi?
di bawah,lebih bawah lagi daripada arab jahiliyyah,kan?

sudah menjadi sunnatullah,
bangkitnya Islam sehingga wujudnya sebuah negara islam
seperti Madinah,
terkenalnya islam seperti di era Khulafa' Arrashidin,Umayyah dan Abbasiyyah,
Bukanlah kemenangan itu jatuh kedebub dari langit,
tiba-tiba je islam jadi kuat.
tidak.
TIDAK! Bahkan Allah bisa sahaja berbuat sedemikian.
Namun, Allah ingin mengajarkan manusia melalui seerah.
Yakni seerah mengenai modus operandi Rasulullah sebagai qudwah, sahabiyyah
dan umat sebelumnya.
Bagaimana jalan juang mereka, jihad mereka, pengorbanan serta
penyerahan secara totalitas jiwa dan raga mereka kepada
yang Satu,yakni Allah.

Da'wah dan Tarbiyyah tak dapat lari daripada
sunnatullah dan syaria'tullah.
Yang perlu dibalancekan dan diintegratekan.

Buat kali ketiganya ana bertanya;
Antum nak jadi seperti Saidina Abu Bakar?


Biarpun mungkin bukanlah dalam usia nafasku,
khalifah islam dan ke'ustaziatul a'lam' akan kembali gemilang,
tapi inginku menjadi batu-bata,
batu-batu yang mengukuhkan dalam pembina
Istana buatnya (khalifah islam).

 Wahai pemuda-pemudi Islam sekalian,
Buat pemuda yang dahaga lahirnya kegemilangan baru...
buat ummah yang kebingungan di persimpangan jalan...
Buat pewaris generasi pejuang yang pernah mengukir sejarah agung...
buat setiap muslim yang yakin ketuanan di dunia dan kebahagiaan di negeri abadi,
Ayuh, teguhkan iman, kuatkan jati diri,
mari kita melangkah dengan penuh izzah dan pengharapan pada Allah.
Sampaikan yang Hak dari-Nya.
seandainya dikau jatuh terkulai,
bangunlah dan bangkit kembali.
yakinlah,
apa yang kau hadapi itu mungkin suatu penyiksaan dalam
mata kasar,
namun lihatlah
pada ganjaran yang bakal engkau perolehi.
kenanglah kembali peristiwa silam,
peristiwa Ashabul Ukhdud dalam Surah al-Buruj,
kisah para anbiya' dan sahabiyyah,
mudah-mudahan memberi impak motivational
dalam hatimu, duhai sayangku
ikhwah dan akhwat seperjuangan sekalian.



"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri maupun
harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang
di Jalan Allah; sehingga mereka membunuh dan terbunuh, (sebagai) janji
yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Qurán. Dan siapakah yang lebih
menepati janjinya selain Allah? Maka bergembirialah dengan jual beli 
yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung."
(Surah At-Tawbah 9 : 111)




"Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, beribadah, memuji (Allah),
mengembara (demi ilmu dan agama), ruku', sujud, menyuruh kepada
yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar dan yang memelihara
hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman."
(surah At-Tawbah 9 : 112)

p/s: andai mampu,hafallah ye :)

Ucapan Imam Syahid Hasan al-Banna
Bingkisan silam yang utuh dan membara buat masakini yang muda dan keliru...
Persediaan masakini yang marak untuk masa depan yang gemilang...
Wahai pemuda... Wahai pencari sinar kehidupan...
mereka yang rindu untuk membantu agama Allah...
Wahai mereka yang menyerahkan jiwa raganya di hadapan Allah...
Di sinilah jalan hidayah dan petunjuk...
Di sinilah jalan hikmah dan betul...
Di sinilah tempat untuk merasai lazatnya sebuah pengorbanan dan jihad...
Segeralah bersama angkatan tentera yang melangkah senyap...
Marilah beramal di bawah panji pimpinan para nabi...
Bergabunglah bersama angkatan Pemuda Islam...
"Sehingga tidak ada lagi fitnah, dan menjadilah agama itu seluruhnya bagi
Allah semata-mata"

 p/s: Wallahua'lam.sedangkan tangan yang menulis, mulut yang berkata lebih dekat
dengan hati sendiri,makanya post ini lebih ana tujukan pengislahan diri ana sendiri sebelum
antum semua.

dan p/s 2 : mungkin pelik,kan, bila aku guna ana dan antum,biasa 'aku kau'. kerna da'wah itu
disampaikan dalam bahasanya,kan =)
aku kau lebih universal di 'era' sekarang dan aku lihat aku kau lebih sampai
buat pemuda genre sekarang.

p/s 3 : janganlah tsiqah padaku, tsiqah pada apa yang aku sampaikan.
kerna manusia bisa berubah. penampilan aku ganas. tapi inshaALLAH still
dalam batas-batas syariah.mudah-mudahan begitu hendaknya.
seumpama kata-kata Syed Qutb,
"Kata-kata kita ibarat patung, ia mati. Tetapi ia akan hidup apabila kita mati."


"Aku tak tahu,apa yang kurasakan
dalam hatiku saat pertama kali
'lihat' 'diri'-Mu,'melihat'-Mu,
Seluruh tubuhku terpaku dan membisu,
detak jantungku berdebar tak menentu
sepertinya aku tak ingin berlalu.
berikan Cinta-Mu,juga Sayang-Mu,
Percaya padaku,ku akan 'menjagamu'
hingga akhir waktu,menjemputku
kuberikan 'cinta'ku juga 'sayang'ku
percaya padaku, ku akan menjaga-Mu
hingga akhir waktu, menjemputku.."
inshaALLAH biizdnillah.

::INILAH CINTAKU::
::INILAH JALANKU::
::INILAH HIJRAHKU:: 





kencang sikit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...