Metamorfosis kebaikan

Thursday, December 30, 2010

Kembara Ikhwah Bumi Kenyalang


Mukhayam similajau,Bintulu

Alhamdulillah,betapa bersyukurnya aku
kehadrat Allah kerna telah memilih aku,dan 4 orang rakanku yang
lain untuk mengikuti aktiviti ni.
nak diikutkan,aku memang dah awal2 tolak dah.
aku memang xnak pergi sbb program tu berlangsung selama
2 hari,dahlah kat Bintulu.pergi balik dah 1400+KM dah.
dengan minggu depan nak kuiznya,khamisnya Math,
Bio pulak Jumaat.pergh!(berkobar2 nak dpt 4FLAT)
ikutkan hati yang amat berkehendakkan kepada dunia ni,
mmg aku dah xnak pergi dah,
iyelakan,cuti tu mmg aku nak manfaat betul2,aku mmg nak study
gila2 ah.
tapi bila aku tanya sekelumit iman di dada ni,
tetiba terasa terpanggil,tergerak untuk berkorban sedikit
masa di jalan Allah.
pada mulanya mmg aku rasa terpaksa,tp aku tahu matlamat aku
dihantar di bumi ni



"äku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah
kepada-Ku."
(surah Az-Zariyat:56)


bukanlah dunia menjadi pilihanku,tapi kupunya
madal hayat yang lebih hebat daripada tu.
bukan senang untuk menggapai syurga Allah,kan.
so ini ikhtiarku,ini perjuanganku.
so aku perlulah strive for it.
bersyukur sgt sbb Allah pilih aku dalam jalan ini.
sbb bukan semua yang dpt hidayah dan kesedaran.
ramai lagi yang kat luar sana,diri mereka masih samar2 dalam
cahaya.
so inilah tanggungjawab kita duhai sahabatku,
manfaatkan hidayah yang kita perolehi
untuk saudara seummah kita.
tunjukkan kesyukuran kita.
takkan kita sorang2 je nak dapat pahala,kan =)


-------------------------------------------------------------------------------------

25DEC

kelas mmg pack lah hari tu,dengan lab biologynye lagi petang tu,
Ya Allah.DNA extraction tu bukan la sekejap.
makan masa kot nak extract.
aku dah mula risau dah.sbb dalam jadual,kami si 5 rakan
ni perlu menghadirkan diri di Masjid Unimas dalam pukul 5ptg.
jam di lab aku tu mmg jadi mangsa usha.haha
xcukup dengan jam tangan.iyelah kan,janjikan kne tepati.
Alhamdulillah,Fazli berjaya meminta belas ihsan lab tutor aku,cik Mardhiyyah untuk membenarkan kami pulang walaupun result DNA yang kami extract xsiap lagi.hehe
Alhamdulillah,smooth je.barang2 yg dah kami pack kami bawa ke masjid.
then terima sedikit briefing daripada akhi Hisyam as beliaulah
ketua konvoi kami.
bertolaklah kami diiringi dengan doa' dari akhi Azrin.
jalan jalan jalan jalan jalan jalan
saaaaampaaaaaaai malam.
subhaAllah xsangka aku seejjuukkkk gle.
menggigil.shaking.shivering.
walaupun berbekalkan kain pelikat,dengan baju yang nipis.

CO-PILOT.

Akhi Azrin mmg seorang penggemar nasyid.sore pun boleh tahan.
so kami sokmo la berduet sepanjang perjalanan.
biarpun suaraku sekadar menyumbangkan lagi lagu tu.

"saat lafaz sakinah?ni lagu faveret sy ni bang."
iye ke?hari tukan ikhwah kita ade walimatul urus.
kawan abg nyanyikan lagu ni utk die."akhi Azrin menjawab sambil tersenyum manis.

waaahhhh!sweetnya,kan?
nnt aku nak kawin,aku pun nak jemput akhi Haris nyanyikan
lagu tu utk "kitorang".=)

malam kian malap
dan menggelap.
plus dgn jalan kat Sri Aman tu xde lampu laginya.
dengan berkabus mcm fogging,,
mataku kian kuyu.berat sungguh rasanya
nak stay up utk temankan akhi Azrin.
Tetbe je jadi gelap pandangan mataku!
(rupenye dah tertido.)
tidur tidur.
trbangun sekali terdengar akhi Azrin tengah bernasyid lagi.
(mungkin cara dia in order to stay up kot.)
ntahlah mulut ni,dah tahu sore xsedap tapi tetbe je terfollow
lirik lagu tu.
tapi sekejap je...
then tertidur balik.
terbangun bernasyid lagi.
sepanjang perjalanan malam tu,
perkara tu berulang2.
(apelah aku ni,bangun2 spatutnya baca doa,kan.ish3 Fathihi..)
HAHAHA kelakar betul bila ingatkan kembali malam tu.


subhanallah

SAMPAI KAT BETONG

singgahlah kami di kawasan restoran makan ni,
bukanlah tujuannya utk makan tapi..
TANDAS.
mana tandas mana tandas aku dah xtahan dah ni!
bila aku menjejakkn kaki aku ke tandas tu je,
mata aku tertumpu pd kertas yg terlekat di sudut
kiri ku,

BUANG AIR BESAR/KECIL :2OSEN
BASUH MUKA/GOSOK GIGI :50SEN
MANDI :RM1


pergh!
dahsyat mencekik darah btol harga
bukan tu yg aku nak komen,
tp cubalah bygkn,aku rse bayar 20sen
aku dah boleh buat semua tu dlm tandas.
xpikir ke dorg ni?
(ya ALLAH,tandas dah la berbau.)
mcm nak kaut keuntungan di atas keperluan
manusia sbb spanjang pjlnn di Sri Aman tu,
semuanya hutan.
Air tu hak Allah.
aku tergelak mse baca signboard tu,
tp makcik tu plak trdgr.
mula la die mcm marah2 aku kutuk2 aku,
tp malangnya aku xfaham.xberapa lg nak hadam bahasa
SARAWAK ni.

sepanjang perjalanan kami,kami melalui
banyak gereja.
baru kutahu smbutan Kristmas mcmne.
rupanya dorg ade gathering dan makan2.
ooooo..

1.30pagi

Alhamdulillah,akhirnyaaa
aku dah berjaya bau udara kat
SARIKEI.hehe
tu baru setengah perjalanan tu.
aku xtahu ape yg menjanjikan aku di bintulu tu
smpai aku snggup menghabiskan masa aku dgn perjalann yang jauh.
aku meletakkan segala2nya pd Allah.
aku yakin,pasti disebalik kesusahan yg kami tempuhi
ni,pasti Allah xkan mensia-siakn usaha kami.


cover album ktorg.nantikan.
musafir cinta.HEHEHE

alhamdulillah,
SIBU.ya Allah aku ingatkn
dekat je sibu ni,rupa jauh bagai nak rak.
terkenang aku pd seorg ikhwah yg duduk di sini.
Ya Allah snggup die naik bas semata2 utk
melebarkan kefahamannya di Unimas.
7 jam dari UNimas ke SIBU.
dgn kondisi jalan yg amat,seriously
susah naik gambarkan.

Aku tertidur kembali.
dgn harapan,abg naqib akan berhenti di mana2 masjid
utk berehat skjap.

"Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia"




lagu lafaz yg tersimpan ni benar2 menyadarkn ku dari lamunanku.
ditatapnya jam di tangan,
4.40am?
haaaaaa???
ya Allah!!
akhi azrin xberhenti dari tadi ke???
ya Allah.. aku malu..
aku yg jd co-pilot ni put dah penat,]inikan pula si pemandu,
berganda2 kepenatan.
itulah manisnya bila Islam benar2
difahami.
dihayati.
diselami.
keni'matan dunia bukanlah segalanya.
sekadar pinjaman sementara.
diniagakn segala apa yg ada,
harta,
masa,
dan kerah tenaga
utk membeli rahmat kasih sayang Allah.
subhanaALLAH,aku juga ingin sepertimu.
seperti para Sahabat,
sepertimu Rasulullah.
terasa indahnya dunnya andai benar keni'matan
beragama telah tertanam subur dlm hatiku.

"letakknlah dunia ditanganmu,bukan di hatimu"
kata naqibku.pendek.tapi membawa seribu makna.

jari-jemari merah kian merangkak di kaki langit,
menampakkn kekuasaan-Nya.
memberitahu seluruh penduduk kenyalang.

25 Dec telah tiba.
bangunlah,tunaikan kewajibanmu pada Tuhanmu.

Alhamdulillah,
detik hatiku tatkala aku ternampak
signboard bintulu lg 8km.
ternampak juga signboard UPM bintulu.
tak kusangka,
akhirnya aku berjaya sampai,
wlaupun dahulunya aku xpernah sangka,
tak pernah inginkan smpai di sini.

5.15am

Alhamdulillah,akhirnya kami smpai.
menggigil kesejukkan.dah macam freezer dah
kereta akhi Azrin.
alhamdulillah kami dpt bersolat subuh berjamaah wlpn
tidak bersama ikhwah2 di sana.
ramainyaaa.
xsangka di Sarawak yg masih baru wadah usrah ni tp
dah berjaya menempatkn hati dlm ramai syabab.
Alhamdulillah,
kami xberkesorangan dlm usaha kami.
ikhwah dari bintulu,miri,kuching,mukah dan mcm2 lg.
bersyukurnya aku dpt ketemu kalian,
sefikrah dgn aku.



kami dihidangkn dgn ta'lim pagi.
subhaAllah.wlupn aku tgh mngantuk mse tu,
tp ceramah yg diberikannya,sik ingat nama ustaz tu.
tapi kata2nya amat berkesan dlm hati aku.

"hak Allah lebih besar drp hak ibu bapa."
beliau mengisahkn kisah nabi ibrahim.
bgaimana perjuangannya dlm menyedarkn kaumnya,terutama sekali
bapanya ttg tiada tuhan yg selayaknya dosembah melainkan Allah.

"ihfazillaha yahfazka"
-jagalah Allah,nescaya Allah akan nmenjagamu-

"da'wah kne lembut,tapi dlm lembut2 tu kne BERPRINSIP"
hebatkan ayat dia.

dlm keramaian tu,mataku mengintai adakah
ade ikhwah2 yg aku kenal.
pandang pandang,
sekali mata tertumpu pd seseorg yg berkopiah putih hitam,
berkaca mata.
Ustaz Firdaus Shah!

ya Allah xsangka aku ketemunya lg.
subhaAllah.
rindunya aku berISK bersama die.
rindu kata2nya yg mendalam.
tp bila di mukhayam ni,
aku lihat die sggh low profile.
zuhud.
xde pun slot utk die wlpn kata2nya
bisa menjentik hati2 manusia.
bila bersalaman dgn beliau,
perkataan pertama yg aku dgr darinya
"subhanaAllah,ni org hebat Unimas ni."
ya Allah.betul2 membangkitkan semangat berjuang aku.
aku xhebat,tapi keperluan bagiku utk "hebat"
bukan utk tunjuk-menunjuk,
tp utk menyampaikan risalah Allah.

aku perlu hebat
dalam kefakihan aku terhadap agama.
aku perlu hebat
dalam akhlak peribadiku.
aku perlu hebat
dalam kepetahan kata2ku.
aku juga perlu hebat
dalam amalanku.
kerna itulah element2 yg perlu ada dalam
seorg daié.
inshaALLAH,aku akan genggam dan terus menggenggam agama ini.

ya Allah,kau tabahkanlah diri kami,
bantulah perjuangan kami...


banyak program dijalankan,
tp semua mainly
berhadaf utk mewujudkan ukhuwah fillah.
terlalu seronok.
setiap xtvt ade matlamat die.
xmampu utku kudescribe lg.
manisnya ukhuwah!


taa'ruf





pengisinya,
byk menceritakan ttg para sahabat.
as tema mukhayam kali ini
"ïngin kumenjadi seperti sababat r.a"

ramai aku makin kenal sprti,
Ath-Thufaili bin amru ad-Dausi,
sumayyah,musáb bin umair dan ramai lagi.
sehinggakan kami perlu membuat persembahan ttg mereka.

"kau xpernah kenal erti gentar,
kau juga xpernah kenal erti takut.
kerna kau yakin,
tuhanmu di sisi disetiap perjuanganmu.
di setiap hunus pedangmu,
sehingga Rasulullah bersabda,
marfumnya,
Andai hendak melihat org yg syahid,tapi masih berjalan
di atas muka bumi ini,tgklah
Tolhah bin Ubaidillah"


sajak yg kukarang sendiri utk malam tu.
salah seorg sahabat yg dijanjikn syurga.


terlau bnyk utk aku karangkan,
tp masih aku xmampu utk memberitahu para pembara
akan betapa manisnya,
ni'mat berukhuwah.
apatah lg perjalananmu penuh dgn dugaan dan cabaran
dlm mencapainya.
subhanaAllah.
ya Allah,
terima kasih kerana memilih aku
utk jalan da'wah ini.
ya Allah,
jdkanlah aku senantiasa istiqamah dlm perjuanganku.
jgn palingkan hidayah-Mu daripada ku.
ya Allah...
aku mencintai-Mu..


Friday, December 17, 2010

ghazwa al-fikri

"Ghazwa al-Fikri"
peperangan minda.

bukanlah berperang menggunakan phycics
mahupun telepati,tetapi peperangan ideologi.
ideologi yang bisa mengawal seluruh manusia di bumi,
samada utk bertujuan baik,ataupun sebaliknya.

aku amat tertarik utk menulis post ttg tajuk ni
setelah aku terbaca satu kolum surat khabar metro,
"Pelajar lelaki tahun 5 berzina dengan perempuan tingkatan 1
disyaki kakaknya"

ya Allah..
benak hatiku meronta-ronta.
sakit hatiku.
ya Allah..
kecik2 dah pandai.bukanlah bila dah besar tu boleh buat,
tapi cuba korg bayangkan,darjah 5.
DARJAH 5.
ingat lagi,masa aku darjah 5,
lari sana sini,main polis2,lompat sana sini.
xkenal pun ape erti cinta,
apatah lagi ZINA.
nauzubillah...
ya Allah..
Aku bimbang..
bukankah masa depan terletak pd tgn mereka,
duhai syabab kecil?
bagaimana keadaan negara kita nanti jua
terletak pd tgn mereka?
tidakkah kita sedar?
ternyata pemikiran anak-anak,
adik-adik kita tlh pun diracuni.
semuanya gara-gara IDEOLOGI BARAT
yang kian terterap dalam minda bawah sedar kita.

"Andai kita nak kalahkan umat Islam,bukanlah melalui pedang,
tapi melalui pemikiran"
sudah terlaksana bukan rancangan jahat
si kafir laknatullah ini?



perlu ke letak gambar ppuan bersenam posing smpai mctu?




ehh?gamba ape tu kat top right tu?


berjaya,kan si laknatullah ni menyesatkan manusia?
terlalu banyak bukti.
cuma org yg sedar,terlalu kurang.
bak kata p.Ramlee
"jarang-jarang"
kerna apa?
sbb budaya kuning sebegitu mmg sudah tertanam subur dlm
hati kita,wahai saudaraku.
bagi mereka yang benar-benar berfikir.
kita punyai akal,berfikirlah.
kita punyai hati,tabahkanlah.
kita punyai alQuran dan Assunnah,turutilah.
kita punya Allah,taatilah.


Ayuh perjuangkan hak agama Allah.
sehingga ke titisan darah terakhir kita.
jangan biarkan mereka mencemarkan pemikiran kita.
bangunlah!
sedarlah ikhwah dan akhwat!
tanamkan hati dengan iman!
bangkitkan jihad!


Sunday, November 21, 2010

Alhamdulillah.

Alhamdulillah.
telahku temui cahaya

Kumeniti titian hidup ini
Daku sendiri
Mungkinkah kutemui cahaya
Dalam kabus mata jiwa
Kusaksikan sejuta wajah dunia
Keindahannya nan mempesona
Kulalui jalanan di kalut kota
Terus melangkah
Fana pesona menduga
Segalanya sementara
Fatamorgana sahara
Hanya di pandangan mata
Fana pesona menduga
Kahayalan insan terlena
Semuanya cuma dusta

Wednesday, November 10, 2010

no mood

Sekadar Lelaki Biasa

Album :
Munsyid : Feelhoney
http://liriknasyid.com


Wajah nan rembulan
Meruntun jiwaku
Tiap tutur kata
Penuh keimanan

Tetapi diriku
Berbeda denganmu
Aku hanya insan penuh kejahilan

Adakah mungkin kan ku miliki kasih
Atau sekadar dalam hati

Ya Allah perkenankan doaku
Jadi ku halal baginya
Menemani mimpi indahku
Ku bertanya...

Adakah harus ku kata
Ku cinta dia (Ku sayang dia)
Ku sayang dia (Ku cinta dia)
Siapalah aku
Sekadar lelaki yang biasa

Cintaku tak bererti memilikinya
Tapi cukup sekadar doa
Bahgiaku untuknya

video


Kisah Cinta

Album : KOLEKSI NASYID INDIE VOL. 1 – NASYEED UNDERGROUND
Munsyid : FeelHoney
http://liriknasyid.com


Dulu kau berdiri bersamaku
dan saling mengukir janji
bahwa kau kan selalu ada disini
susah senangku bersama kau tempuhi
ku hargai

kini kau dimana
meninggalkan ku sendiri tak berdaya
pesanmu padaku janganlah bduka
jangan menangisimu bila kau tiada
ku mencuba..

air mata pun jatuh ke pipi
mengingkari janji yang ku beri
kisah cinta sahabat sejati
tak berakhir bila engkau pergi
sahabatku kau kan kurindui
kerna kau takkan kembali

walau kau disana
namun doaku kan selalu bersama
maaf kernaku tak pernah tuk berkata
bahwa kaulah teman yang paling sempurna
yang ku ada..
video

Sunday, November 7, 2010

Awak...

awak..
bukanlah niat saya untuk
musnahkan segalanya apa yang telah kita bina
bersama selama ini..
tapi,
saya terpaksa..
demi menyelamatkan awak.
apatah lagi diri saya ini.

awak..
saya sayang sangat pada awak..
tapi,
saya lebih sayang pada iman awak..
dan iman saya juga..
saya tak mahu kita bertemu,bercinta dalam keadaan begini..
saya rasa bersalah sangat..
saya takmahu menjadi perosak bagi diri awak..

awak..
saya sendiri pernah berkata pada awak,kan.
saya nak jadi peneman hidup awak,
yang bawa awak ke jalan nur Allah.
ke Syurga Allah.
tapi sekarang ni,
saya pimpin awak ke lembah maksiat,
awak rasakan,
mampukah saya untuk kotakan janji saya?
jauh sekali kan?
saya nak jadi suami yang soleh.
saya nak awak,isteri saya yang solehah.
tapi takkan kita nak bina rumahtangga kita
atas dasar nafsu semata-mata?
saya nak bina atas dasar iman dan taqwa..

awak..
maafkan saya andai kata-kata saya,
sangat meninggung,menyakitkan perasaan awak.
tapi itulah yang saya mampu,
untuk membuatkan awak,
cepat untuk melupakan saya.
mudah untuk awak membenci diri saya.
saya dah lama ingin ucapkan,
tapi saya risau kata-kata saya ni
akan mengganggu fikiran awak,
perasaan awak.
sebab awak masih ada paper yang perlu dijawab.
maaf..
saya cakap sekarang agar awak,dapat tenangkan hati,
relaxkan minda.



awak..
jadilah yang terbaik..
jadilah solehah..
timba ilmu sebanyak-banyaknya..
taatkan perintah ibumu..
cari cinta Allah dulu ye..
kita tinggalkan yang haram,
inshaALLAH Allah kan kurniakan yang
halal pada kita..
yakinlah dengan janji Allah..
carilah cinta Allah,kerna
itu yang hakiki dan abadi..


"sayang.. tunggu abang ye,abang ambil wudu' kejap,
ayang bentangkalah sejadah dulu ye,"

"ehh.. dah pukul berapa ni?pukul 3.00 pagi?
Tariq menangis tu Yang,
abang buatkan susu ye..
Ayang bangun dulu,buat solat tahajjud dulu tau,
nanti lepas abang tidurkan Tariq,kita
jemaah sama-sama."

"ehh kenapa muka ayang ni pucat ni??
Ya Allah,ayang tak sihat ke?
meh abang suapkan ubat ye.
tu tandanya Allah sayang kat ayang,
dah dah jangan sedih-sedih ni."sambil picit
idung awak..

tu kan lebih sweet.
daripada kita bermadah-madah cinta sekarang,
dapat apa?
murka Allah adalah..
nauzubillah..
saya.harap.awak.faham.kenapa.
saya.buat.begitu.pada.awak.

Thursday, November 4, 2010

Rehlah Pantai Damai






"Subhanallah,indahnyaaa!!"
monologku takala kakiku melangkah,memijak
pasir-pasir di Pantai Damai,Sarawak..
Ya Allah,
sangat indah!
xtergambar dek kata-kata.
sangat-sangat indah.
dengan dikelilingi dengan bukit-bukit yang gagah berdiri.
Ya Allah,
besar sungguh!
tapi itulah bukit-bukit yang dahulunya pernah menolak
pabila ditawarkan oleh Allah,
utk menjadi khalifah di muka bumi ini.

"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan tanggungjawab amanah Kami kepada langit dan bumi, serta gunung-ganang untuk memikulnya, maka mereka enggan memikulnya dan mereka bimbang tidak dapat menyempurnakannya, sedang manusia yang ada persediaan padanya sanggup memikulnya...".(Surah Al-Ahzab:72)


jika nak dibandingkan dengan diri kita,manusia?
jauh,jauh sekali.
apa yang membezakan kita,dengan mereka,
yakni kita makhluk Allah yang
istimewa.
kita punyai kebolehan dan akal fikiran.
dan lebih istimewa andai kita gunakannya,
ke arah mardhatillah =)

-------------------------------------------------------------------------------------

seronok sgt.
berehlah dgn ikhwah sekalian.
berenang bersama-sama.
bermain bersama-sama.
gurau senda dengan naqib.
subhanallah.
indahnya pengalaman ni..



solat bersama-sama




terasa hina di hadapan-Nya




kelaparan.




sultan alfateh&salahuddin al-Ayyubi-wanna-be







encik presiden




subhanallah



kami inginkan syahid di jalanMU


xsabar utk bermuhayam bersama pula =]
alhamdulillah.
bersyukur.kerna.aku.terpilih.di.sini.
banyak.yang.telah.kupelajari.


p/s:mata sepet je buat post ni.huhu

Monday, November 1, 2010

bila dunnya merasuk hati

rasulullah bersabda ;"sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.apabila daging itu baik,maka baiklah seluruh anggota.dan apabila daging itu rosak,maka rosaklah seluruh anggota.ketahuilah,itulah hati."

hati,hati,hati.
kaulah ibarat raja kerajaan diriku ini.
kau yang menjadi pemerintah tubuh badanku ini.
andai kau zalim,maka zalimlah
seluruh tubuh badanku.
andai kau mulia,mulialah
seluruh hendak-NYA.
melahirkan jasad yang senantiasa dahagakan
saat pertemuan dengan yang Maha Esa,
buntuhkan menangis merintih akan segala khilaf
di setiap sepertiga malam harinya.
duhai hati,kenapa kau begitu fragile?
terlalu mudah buatmu untuk melupakan
TUHAN-MU.
adakah kehebatan dunnya ni,
terlalu hebat?
sehinggakan segala apa yang telah
Allah firman,kau lupa?

"Kesenangan di dunia ini hanya sebentar dan akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertaqwa dan kamu tidak akan dianiaya sedikitpun."(surah an-Nisa';77)

apakah kau lupa?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


-------------------------------------------------------------------------------------

ya Allah..
aku malu pada-MU,
pandagan wanita lebih kuagungkan daripada pandagan-Mu..
astargfirullahala'zim..

suatu hari tu,sedang aku melayari facebook,
aku ternampak comment-comment
wanita UNIMAS;

"suka suaranya,sedap"
(bacaan al-Quran)

fuh,ntah tak tahu kenapa,
aku tiba-tiba diselubungi perasaan cemburu yang amat sangat.
ntah.
aku tak tahu kenapa aku teringin sangat ingin menunjuk
bacaanku pun sedap juga.
lumrah manusiakah ingin nampak hebat?

sehinggalah suatu hari,
aku jadi imam subuh.
tetbe je aku terngiang-ngiang komen dari fb tu,
so mulalah.
hati ni gelora nak mencipta nama di hati muslimat-muslimat.

"Allahuakhbar"
tetbe je suaraku jadi garau.
sakit tekak.
aku pun meneruskan bacaanku.
surah al-fatihah.
garau.pecah.
surah al-Fath
garau.sakit tekakku untuk menyebut kalimah
kalimah Allah,susah bagiku untuk membetulkan
mehraj-mehraj huruf.

SINDIRAN DARIPADA ALLAH

nauzubillah.
bukanlah pada mereka aku sepatutnya
tunjuk hebatnya aku,hebatnya
segala amalanku,
tapi pada-Mu
YA ALLAH.
astargfirullah.
aku lupa.
aku leka.
aku alpa.

hamba-MU ini ingin menjadi seperti
Panglima Tariq bin Ziyad.
singa di siang hari,
tetapi a'bid di malam hari.
diriku ini ingin mencontohi Rasulullah saw,
dijanjikan syurga,
namun amalan.
tak tertanding dek manusia.
mulianya amalanmu,
indahnya budi pekertimu
ya Rasulullah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


FITNAH WANITA


Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela-selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita”

(Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah)


Huraian
1.Dunia mempunyai daya penarik yang kuat kerana Allah SWT telah menjadikannya berkeadaan demikian untuk menguji manusia siapakah yang dapat menguasai hawa nafsunya dan dapat menjalani kehidupan di dunia menurut jalan yang diredhai Allah.

2.Antara daya penarik dunia ialah wanita kerana lazimnya mereka mendorong lelaki dengan tutur kata yang manis, gerak geri yang menggoda dan pakaian yang memberahikan. Semua ini mencabar keimanan kaum lelaki sehingga mereka menjadi lalai terhadap tugas dan kewajipan mereka.

3.Oleh itu Rasulullah SAW menuntut kita supaya memelihara dan mengawal diri daripada diruntun oleh kemanisan dan keindahan dunia dengan menambahkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah sambil mengingati bahawa segala yang ada di dunia hanyalah sementara sahaja berbanding dengan segala nikmat di akhirat yang kekal abadi.

4.Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


renung-renungkanlah.

p/s:maaf kpd muslimat2 tertentu,aku dah 'ter'delete korang daripada
friend list aku,maaf.aku xmahu korang menjadi fitnah buatku,aku
tak mahu korang berdosa.
biarlah aku memilih jalanku ini.

Sunday, October 31, 2010

kisahku sbg ketua

"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah
kepada RasulNya serta pemerintah di kalangan kamu, kemudian jika kamu berlainan
pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kepada Allah dan rasulNya, jika kamu
benarbenar beriman kepada Allah dan hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama
(bagimu) dan lebih baik akibatnya." (al-Nisa': 59).


salama'laik =]

huaaaaa!
dah lama sangat dah xupdate blog ni.
rindu sgt sgt sgt!
medan da'wah yg dah lama aku xkunjungi.
nak berbicara pun,lidah tak bisa
lantang mengelurakan kata2,
body language pun,xmampu untuk mempengaruhi
insan2.
biarlah kalam yang berbicara.
inginku menjadi seperti Sayyid Qutb yg
tajam penanya.bisa menyentuh hati2 mereka,
biarpun kutahu hidayah itu hak milik kekal abadi Allah,
tp inilah ikhtiarku,
usahaku,
utkmu duhai insan2 akhir zaman.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


ya Allah,susahnya nak jd pemimpin.
bukan senang,nak jaga hak sendiri,
hak org2 yg dibawah kepimpinan,
apatah lagi hak Agama.
ya Allah..
wlaupun aku ni,cumalah ketua utk 1 group utk
society and leadership,tp,
cabarannya amat berat bagiku.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Cabaran melaksanakan hak Pemimpin dan pengikut.

1.Mendapat Kepatuhan dan Taat Setia
2.Memberi Kerjasama
3.Mendapat Teguran dan Nasihat

nak ringkaskn cerita,
dalam group aku ni,adelah
seorang ni,cik Q.
ntahlah,at first,aku tgk die ok je.
sbb tu aku excited sgt tarik die masuk group aku
mse pembahagian group bagi pelajar2 baru.
tapi,bila tiba masanya kami
buat perbincangan,Q slalu sgt xhadir.
dan bermacam alasan yg aku dgr.
mungkin salah aku kot at the first place,
sbb aku xsebar maklumat,
aku hanya membri pengharapan penuh pd Dzatul sbb aku sndiri
xpunyai no. mereka2(perempuan)
bila diadakan meeting,tiada.
jarang sekali.
bagi aku,aku ok je.
sbb it is between her and Allah.
tapi,atas dasar sbagai seorang ketua+
rungutan dari anak2 buahku+
aku sendiri risau akan markah die nnt bila kami buat
evaluation,
so,suatu hari tu,hari khamis.
aku pun decide dgn penolongku utk ketemu Q,personally.
dalam pertemuan tu,
aku bicaralah sedikit kekhilafan,kekurangan yang die
sndiri telah lakukan.
titik demi titik air mata mencurah.
aku lihat die menangis.
"alhamdulillah,die sedar agaknya"monologku sendirian.
yg berbicara cumalah dzatul,sbb bila nak uruskan hal2 ppuan nih,
kerna aku tidaklah mahir,ppuan lebih mengetahui.
aku hanya mampu tambah sedikit2 je.
tapi bila si Q mula berbicara.
"Q nak tukar group"
kami berdua tersentak,terdiam seketika.
keningku sedikit terangkat.
aku terkejut bila Q keluarkan statement sebegitu.
"itu hak Q,andai Q nak kluar,kami xde hak utk halang."
kataku.

-setel-

namun,pada suatu hari,sedang aku,dan
pihak JPPU sdg brmesyuarat.tetbe bangkit kisah
ni.
terkejut aku apabila aku dpt tahu,
si Q tu buat cerita buruk pasal kami.
"Fathihi nak buang aku dari group"
byk lagi yg buruk diperkatakan.
subhanallah.
aku punyalah bersusah payah nak selamatkan dia.
xpelah,
aku dah jalankn tugasku.
itu hakikat,xsemuanya suka akan apa yg kita buat.
aku,sbg seorg hamba,perlu
terima dgn reda.
inginku marah,sbb ini kaitan dengan maruahku,
tapi,
bagiku,xpelah.
aku xkan tegas,lantang suaraku,menggunakan kekuatanku,
kerah tenagaku
melainkan utk HAK AGAMAKU.


Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela-selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita”

(Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah)

والفتنة أشد من القتل

tiada lain yang aku harapkan melainkan sepenuh
pengharapan pada Allah,agar,aku,Q dan seluruhnya diberikan hidayah iman.
amin..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Friday, October 1, 2010

bukan Mesir,tapi Sarawak


"selamat jalan kawan-kawanku!
teruskanlah perjuanganmu di sana!
jangan lupakan kami di sini,
doa kami agar semua berjaya
peroleh kejayaan dunia,apatah lagi
kejayaan terbesar pabila saat bertemu Allah
nanti..
sayonara!"


buat sahabatku sejak sekolah rendah lagi,
Wan Ahmad Fawwaz,rezekimu di sana.
akukan merinduimu,minta maaf sbb xdpt menghadiri
majlis doa selamat sempena keberangkatanmu.
buat kawan2ku,khair,mundzir,anas,ili,wan nur hanis,aisyah,irsalina,fayaqun,
banggakanlah,julanglah agama Allah dipuncak dunia.inshaALLAH

=']

suasana hiba,tatkala kedengaran khabar berita tentang keberangkatan
mereka ke bumi piramid.
bukan sedih kerana tidak sanggup melepaskan mereka,
tapi hiba kerna tidak tergolong sekali dalam barisan saf
pejuang ke kota itu.
Ya Allah..
tidak tergambar perasaan itu..
tapi,
bukanlah aku ingin menyalahkan sesiapa,
tapi sudah takdirku untuk menagih sedikit ilmu Allah
di sini,SARAWAK..



"Allah sayang kita,fath,DIA sayang kita tinggalkan Malaysia.Perjuangan kita di sini"
kata Haris Sharim.presidenku yang pening bersama selalu.

perlukah lagi aku mengeluh?
menangis?
menyalahkan takdir?
TIDAK!
tetapi menyahut suratan takdir dengan penuh
bertanggungjawab.
menggalas segala amanah yang diberikan.
berat sungguh keadaan di sini.
berat sungguh untukku mengemudi jentera da'wah di sini.
apatah lagi aku ini,
seorang yang penuh dengan kelemahan,
mudah terpengaruh,
mudah hanyut dalam pasang surut kealpaan dunia...
aku tidak punyai kekuatan..

Ya ALLAH,
tiada lain yang aku pinta melainkan
KAU kurniakanlah kami kekuatan,
rangsangan untuk meneruskan usaha2 dan perjuangan para anbiya'.
ya Allah,
KAU permudahkan bicara kami,hilangkan gemuruh kami
petahkan kami dalam menyampaikan
suara-suara yang mengagungkan-MU..
ya ALLAH,
bantulah kami...
kami mencintai-MU.
.

ayuh wahai umat islam,
kita bangkit!
jangan biarkan yahudi laknatullah memperkotakkatikkan
kita lagi.
mari kita julang islam
ke puncak tertinggi!
Allahuakbar!


p/s:aku slalu post pasal mesir sbb,aku mmg bercita2 nak ke sana =]

Tuesday, August 31, 2010

Bukan Niatku

Album : Koleksi Nasyid Indie Vol. 1 - Nasyeed Underground
Munsyid : Devotees
http://liriknasyid.com


Berjanji ku
Disuatu ketika
Bahwa aku takkan menduakanMu
Dan aku takkan biar sesiapa
Cuba memalingku dari jalan bahgia
Ooo...

Ternyatalah perjalanan ini
Tidak semudah yang ku tafsirkan
Jalannya berliku
Turunnya berliku
Jika tersilap langkah
Menyesal sesal selamanya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Mungkinkan ada pengampunan dariMu
Kembalikan fitrah kehambaanku
Hinanya aku
Merayu kepadaMu
Setelah kering dosa yang kulakukan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya



maaf,bukanlah niatku untuk menyinggung perasaanmu.
andaiku kutahu itulah apa yang kau cuba elakkan selama ini.
aku pasti takkan berbicara sprtmana aku selalu berbicara denganmu.
aku tahu segalanya pasalnya,tapi aku sering cuba lari.
aku tak mahu sentuh langsung tajuk tu.
sebab aku ingin selalunya manis bersamamu.
rupanya aku salah.
maaf.aku berdosa.
sangat sangat sangat sangat berdosa.
inshaALLAH tiada lagi selepas ini.
aku akan jaga.
atau aku akan cuba lari jauh-jauh darimu,
kerna aku tak ingin ianya berulang kembali.
AKU Mahu kau jd yang halal buatku.
inshaALLAH.
akukan setia.
Doaku moga kitakan diperjodohkan suatu hari nanti.

Friday, August 27, 2010

hati ohh hati

hangat2 tahi ayam.
mudah mengalah.
tidak istiQamah.
amalan2ku kian berkurangan.
itulah ape yg aku rse buat mse ni.
tak tentu hala.
jiwa hura-hara.
bercelaru.
ya Allah ya Allah.
ya Allah,
diriku terasa sungguh munafiq di hadapan-MU,
aku..



ya Allah!
bagaimana utkku meraih syurga-MU?
sdgkan amalan hambaMU ini,hanyalah
sedikit,
sedikit.. terlalu sedikit..
dan tiada jaminan langsung bahawa
amalanku yg TERLALU sedikit tu,
valid ketika dipertemuan dgn mu,
Ya Rabbi..

"afala akunu a'bdan syakura"
sabda baginda Nabi Muhammad ketika ditanya oleh aishah r.a
mengapa rasulullah sggp beribadah sehingga bengkak2 kakinya..
walaupun Allah telah menjanjikan keampunan segala dosa2 baginda yg akan
dtg..

"tidak patutkah aku menjadi hamba yang bersyukur?"

ya Allah..
subhanallah..
itu Nabi,
yang telah dijanjikan syurga,
dijanjikan segala keampunan bg selaga dosanya..
tp amalannya,bagaikan amalan seorang hamba yg belum pasti mendapat
syurga..
sungguh2 beribadah,agar syurga tidak terlepas berlalu begitu sahaja..
kita?
persoalannya sekarang ialah KITA?
apakah kita telah dijanjikan syurga?
keampunan?
syafaa't di akhirat kelak?
ada jaminan?
TIDAK!!
tidak!tidak!dan tidak sama sekali!
tiada jaminan langsung!
tapi,apakah amalan kita ni..
mampu membawa kita ke arah
meraih
syurga abadi yang dibawahnya mengalir sungai2?
ya Allah..
jauh sekali.. amalan kita ni..
naik turun turun turun..
bila penuh dgn mood,amalan tetbe je meningkat secara mendadak.
bila down je,berkuranglah amalan,kadang2 xbuat langsung..
nau'zubillah..
berbeza sungguh keadaan kita.
sepatutnya Nabi beribadah mcm kita,biasa2 je,supaya
baginda dpt prepare diri untuk berda'wah esoknya,
merangka plan penubuhan negara islam,sbb
baginda telah dijamin syurga.
KITA?
sepatutnya beramal sprt Rasulullah.
beribadah.
berQiamullail,
lidah sentiasa basah dgn zikrullah,
menjaga pandangan.
sebab nama kita masih lagi tidak tersenarai dalam senarai
ahli syurga Allah.
kan?kan?sepatutnya begitu,kan?
terbalik la pula,kan.

hmm,aku tak tahu nak cakap ape..
1st dah,
dpt 4 juzu'.konsisten je.
tp ble masuk 2nd week of puasa..
ya Allah,,
berat sggh..
terlalu bizi dgn kehidupan duniawi agaknya.
Allah.. malunya aku..
segan.. tak tahu nak letak mana muka ni..

ayoh!kita bangkitkan semangat!
mari meraih pahala sebanyak-banyaknya
di baki2 ramadhan yang masih tggl..
ayoh!


“Sesungguhnya Kami menurunkannya di dalam malam Al-Qadr, dan adakah kau tahu apa itu Malam Al-Qadr? Malam Al-Qadr itu lebih baik dari sebulan bulan. Pada malam itu turunlah para malaikat, dan Ruh(Jibril) dengan izin Tuhan mereka untuk segala urusan. Sejahteralah malam itu sehingga terbitnya fajar
” ayat 1-5.




Allah subhanallah..
Maha Pemurahnya Allah.
ayuh!
kita mara atau syahid!
MARI DAPATKAN LAILATUL QADR!


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Tuesday, August 10, 2010

Hadirmu yang amatku nantikan..

"Syaaban pergi tidak terasa,
Insgatan murni pada yang ada,
bersihkan jiwa sabar berpuasa,
ramadhan membawa pahala berganda.
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK"



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Alhamdulillah,dengan rahmat dan innayah dari-NYA,
aku masih lagi diberi peluang utk
ketemu dgn Ramadhan yang penuh
Barakah ini..
bukan semua punyai peluang ni,
so,kita yang terpilih ni perlulah sentiasa
berasa bersyukur akan ni'mat yang Allah kurniakan
pada kita.
Dalam masa yang sama,kita perlu sentiasa tajdid niat kita,
agar kita masih berada dalam landasan,jalan dan toriq
yang Allah redhai..
biarlah segala amalan kita,kerja yang lakukan,
Allah sebagai matlamatnya.

"Allahu Ghayatuna"
-ALLAH MATLAMAT KAMI-


tapi,adakah dgn hati kita yang penuh kelalaian ni,
penuh kealpaan ini,
Redha Allah,Kasih Allah,keampunan Allah,
apatah lagi syurga ALLAH

bisa kita gapai dgn begitu sahaja?

"Ataukah kamu mengira
bahawa kamu akan masuk surga,
padahal belum datang kepadamu
(cobaan) seperti (yang dialami)
orang-orang terdahulu sebelum kamu.
Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan
dan diguncang (dengan beragai cobaan),sehingga
rasul dan orang-orang yang berman bersamanya
berkata,"Kapankah datang pertolongan Allah?"
Ingatlah,sesungguhnya pertolongan Allah
itu dekat."

(surah Al-Baqarah:214)




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


ya Allah,
kita mudah mengaku diri kita baik,
sedangkan kita tidak diuji lagi...
tapi apakah bila tiba saat diuji nnt,
mampukah kita,
tetap kekal "kita" yang "baik" ini..
mungkin dipandangan manusia,kitalah
paling baik,paling mulia,
tapi,
bagaimanakah keadaan kita
dihadapan Allah?
adakah se"mulia" kita dihadapan manusia yang
kita gah-gahkan itu?
Allah...
tiada lainku harapkan melainkan
pandagan-Mu,
oh Allah,
pandanganlah aku yang penuh
kehinaan ini dengan pandangan
Rahmat dan kasih sayang-Mu,
ya Allah,
janganlah KAU palingkan pandangan-Mu dari kami..
Allah..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


TAPI,
bagaimanakah caranya utk kita memperolehnya?

1.Awalu Ad-Din : Makrifatallah
- yakni kita mengenal Allah dengan segala sifat
kebesaran-NYA.
-mengetahui segala sifat mustahil bagi-NYA

secara tidak langsungnya,bila kita mula mengenal
Allah,
akan memupuk sifat2 kehambaan dlm diri kita,
mengikis keEGOan,sifat SOMBONG.

2.Takut dan gerun kpd Allah : Taqwa
-jiwa kita ni,perlu dan perlu,sentiasa dan sentiasa
TUNDUK dan GERUN pada Allah
-bila kita takut,amalan kita kpd-NYA akan jd lebih
sempurna,kerna kita melakukannya dgn berhati2.
-mendidik perasaan khauf(takut) dlm benak hati kita.

3.Afdhal Mahhabah : ALLAH
-jadikanlah cinta kita ni,semata2 kerna ALLAH.
alangkah indahnya pabila Allah menjadi kekasih hati kita..
bilamana seorang muslim itu,
hatinya,
telah tertaut dengan cinta Agung daripada Allah,
maka hilanglah keni'matan dunnya.
tiada apa yg dilakukan melainkan utk meraih
cinta Pencipta-NYA.
Dunia ini hanyalah menjadi persinggahannya
sebelum bertemu Tuhan,
dalam penuh KENIKMATAN yang jauh,jauh lebih
hebat daripada apa saja yang ada di dunia ini.

-itulah namanya HALAWATUL IMAN-


4.Menjaga niat.


ya Allah,
saat aku bertemu dengan Ramadhan semalam,
aku tidak terasa apa-apa..
bagai sperti malam-malam yang sebelumnya..
aku tidak boleh menangis lagi dihadapan-MU,
Aku tidak lagi mampu merintih dgn penuh keinsafan dan kesyukuran
pada-MU,
Ya Allah,
hatiku ini telah rosak..
aku cuba dan cuba,
tapi tidak,
setitis pun tidak mengalir,memcurah
melalui pipiku..
Allah,
apakah adalagi ruang bagiku,
untukku berada dalam kelompok manusia
yang sentiasa mujahadah dalam merebut-rebut
kasih-MU,
oh Allah,
apakah adalagi tempatku di sisi-Mu?
Ya Allah,
aku takut,
cintaku selama ini pada-MU,
hanyalah satu CINTA PALSU...
Allah..
terimalah cintaku,amalanku,rintihanku pada-MU,
biarlah air mataku yang mencurah ini,
bisa memadam kemarakkan api neraka..
Andai benar mengalir,
dari nasuha nurani...

Destinasi cinta yang ku cari
Sebenarnya terlalu hampir
Hanya kabur kerana dosa di dalam hati
Telah ku redah daerah cinta
Yang lahir dari wadah yang alpa
Tiada tenang ku temui
Hanya kecewa menyelubungi


-FASTABIQUL KHAIRAT-

ayuh sahabat-sahabat sekalian!
kita berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan!
fastabiqul khairat!
kerna ramadan hanya sebulan sahaja kejelmaannya..

terdapat 3 katogori manusia selepas dia melalui madrasah Ramadhan:
1- seseorang yang bertambah imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya
2- seseorang yang sama imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya
3- seseorang yang berkurang imannya, amalnya berbanding yang sebelumnya


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


alangkah indahnya andai kita tergolong dalam golongan pertama,kan?
ayuh!ikhwah!
kita bangun!kita tingkatan ibadah kita,amalan2 baik kita,
agar melalui puasa ini,
bukan lapar dan dahaga sahaja kita peroleh,
tapi ada lagi satu hadaf dan matlamat yg lebih besar dari itu,
YAKNI SYURGA ALLAH,idaman kita semua =]

Sunday, July 18, 2010

Bilhikmah boleh? =]

hmm,tak kusangka.
mungkin dahulunya aku selalu berada dalam golongan
orang2 yang paham sedikit sebanyak tentang Islam,
dalam bia'h solehah,
berada disamping orang2 yg tawadhu',
yang sentiasa merendahkan dirinya,hatinya
di hadapan manusia-manusia.
tapi di sini,
baru kukenali orang2 yg selami ni
aku xpernah terfikir dan xpernah tahu kewujudannya.
pelik,kan bunyinya?
tapi itulah hakikat.
dan aku amat-amat sakit hati sangat2.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


seseorang yg cuba menegur seseorang
ke arah kebaikan,
akan tetapi dalam keaadaan memalukan dan
mengaibkan.
Subhanallah.
aku taktahu nak cakap apa dah,
Allah jualah bisa memahami apa yang ada dalam
benak hatiku ini.
Punyalah ego!sombong!
tak tahu lah mungkin method da'wah dia
berbeza tapi aku sungguh xsuka!
bukan takat aku je sebenarnya,
ramai lagi.Nak tegur orang mcmtu?
Waallahua'lam.
dah cuba dah bilhikmah,tp tetap sama,
memalukan aku dikhalayak ramai.
aku senyum manis,dia senyum sinis.
ntahlah,tapi aku tahu dan sedar,
Allah jualah pemilik hidayah.
dan bukan sebarangan orang boleh memiliki ni'mat yang mahal tu.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"ya Allah,kau tunjukilah kami jalan-jalan yang
lurus.yakni jalan-jalan yang engkau redhai"



"pres,camne saya nak handle dgn masalah ni?
adakah sy nak menjauhinya ataupun kawan je?"
keluh aku kepada Presiden,merangkap kawan baikku di sini.

"jadilah seperti rasulullah"ringkas tp meresap ke dalam hati.

"Seperti Rasulullah dgn wanita tua tu?"


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"haah"
sambil tersenyum manis.

"inshaALLAH,saya akan cuba."
sambil memegang dan menepuk2 dadaku.
Allah,rasulullah la idolaku,ikonku.
tapi kuterlupa.
maksudnya apa?aduh.
Alahmdulillah,aku masih berada dalam kalangan kawan2
yang bisa menasihatkan diriku ni.
Alhamdulillah.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Sunday, July 11, 2010

di tangisan cinta

DI TANGISAN CINTA
Artis : Syahman, Taqi (NICE), AbdHalim (DEVOTEES)
Lagu/lirik/susunan muzik : AbdHalim (Neurotic Studio)
Adunan : AbdHalim (Neurotic Studio)
Studio Rakaman : Neurotic Studio

Hanya kerana insan
Sanggup pula kukorban
Menggadai cinta dan segala kepercayaan

Hakikatnya lumrah dunia
Isinya permainan dan khayalan
Meski telah sering ku dikhabarkan

Hatiku ditawan oleh keindahan
Fana yang dipupuk nafsu dan kealpaan
Langsung kudibayangi resahnya perasaan
Kerna kasihMu lebih kudambakan

Di tangisan cinta yang agung
Aku berserah diri demi kebesaranMu
Di sujud penuh kerendahan aku
Merintih padaMu ya Rabbi



i love this!

Monday, July 5, 2010

mudah2han jd peringatan bersama

___________________________________________________________
Antara TANDA KECIL kiamat berdasarkan HADIS
___________________________________________________________

Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.
"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang."
___________________________________________________________

Zina bermaharajalela

"Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim
___________________________________________________________

Penaklukan Baitulmuqaddis

Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat."Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari
___________________________________________________________

Bermaharajalela alat muzik

"Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah;
"Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah
___________________________________________________________

Menghias masjid dan membanggakannya

"Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.

Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik

"Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim
___________________________________________________________


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ramai orang soleh meninggal dunia


"Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad
___________________________________________________________

Orang hina mendapat kedudukan terhormat

"Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani
___________________________________________________________

Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja

"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad
___________________________________________________________

Bulan sabit kelihatan besar

"Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani
___________________________________________________________

Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita

"Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim
___________________________________________________________

Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar


"Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad
___________________________________________________________

Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai


"Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Thursday, July 1, 2010

Ya Allah,mampukah aku?

Oh Allah,
bisakah aku?
mampukah aku?
terdayakah aku untuk menanggung amanah yang KAU
berikan kepadaku ini.

Ya Allah,
aku risau,
aku takut segalanya
akan porak peranda kerna kejahilan diriku
sendiri.

Ya Allah,
aku kenal benar akan diriku ini,
aku lemah,aku kalut,
aku xberani tegakkan yang hak,
diriku kurang 'izzah seorang pemimpin,
tp kenapa di pandangan mata mereka,
mereka nampak aku dlm konteks yang berbeza?
Ya Allah,
aku ni tiada apa melainkan seorang hamba pd-MU,
seorang hamba yang sering tercari2 erti REDHA
di hadapan-MU,
merintih hakikat cinta yang Agung,
moga akukan berpeluang berteduh di rendang Kasih-Mu,
Oh Allah,Tuhanku,Penciptaku,
tiada sekutu buat-MU,KAU jualah
pemilik 'alamaya ini.

bila ditanya,
"kenapa xpilih org lain?Aku xlayaklah"
"fath,kami tahu fath layak"

aku bermonolog sendirian,
"layakkah aku?aku ada apa?"


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ya Allah,
apakah segala ini merupakan ketetapan dari KAU,
untuk aku menjadi seorang pemimpin suatu hari nnt?
menjadi medan tarbiyyah,pendidikan dlm proses pembentukkan
seorang individual,
yang mampu satukan fikrah ummah ke arah satu hadaf,
yakni:

"UNTUK MERAIH REDHA ALLAH."


Oh Allah,andai betullah begitu,
aku redha akan segala2nya.
Kerna Kaulah yang Maha Mengetahui apa yang
terbaik buat hamba2MU.
oh Allah,
Bantulah aku dalam madah perjuanganku ini.


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(Surah Al-Baqarah Ayat 216)



.aku.amat.berat.hati.

Thursday, June 24, 2010

Alhamdulillah + Rindu

Alhamdulillah

sayu hatiku terharu,
bila mak ayah sggp kluarkn sedikit
wang untukku memiliki sebuah
laptop..
pemberian kpd seorang anak,
Dr Fathihi..
Allah,sebak sekali tatkala aku meneliti baik2 bait2
SMS ibu ayahku pdku..
"DR FATHIHI"
besar sungguh harapan mereka padaku,
apatah lagi aku merupakan peneraju kepada
adik2ku..
SMS tulah menjadi sinar aspirasi buatku utk
teruskan perjuanganku di sini,
di UNIMAS,SARAWAK.
mampukah aku teruskan perjuangan murni impian
mereka ni,
tidak mampu utkku membayar apa2,
melainkan melunaskan hutangku pada mereka,
hutang satu tangisan kegembiraan atas kejayaanku.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ayah,mak,abg rindu sgt kat mak ayah!
Ayah,abg rindu tgk bola sama2 dgn ayah,apatah lagi musim
FIFA World Cup skrg ni. terasa kesunyian,walaupun
abg berada di tgh ramai.
Mak,abg rindu mak korekkn telinga abg,
abg rindukan mak lumurkan BEPROGEL kat kepala
abg.
Mak,abg rindukan mak marah2 abg.
ayah,abg rindukan kita berjemaah bersama2.
dirimu,kasih sayangmu tiada pengganti.
siapalah aku tanpamu.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Allah jualah yang Maha mengetahui bagaimana perasaanku
ketika ini.
ini bukan homesick,tapi rindu.
rindukan kasih sayang mereka.
rindu sangat sangat sangatnyaa!

"Ya Allah ya Rabbul i'zzati,Kau kasihanilah mereka
sepertimana mereka mengasihani diriku semenjak kukecil lagi"
Amin..


Doakanlah anakmu ini di perantauan orang ni,
mencari sekelumit ilmu,demi
redha-NYA yang Esa. =]

p/s;jodoh?hehe

Saturday, June 19, 2010

selamat tinggal

SELAMAT TINGGAL BUKU LAMA
SELAMAT TINGGAL KENANGAN MANIS
SELAMAT TINGGAL DUNIA YANG PERNAH AKU RINDU
SELAMAT TINGGAL HATI
SELAMAT TINGGAL
SELAMAT TINGGAL
SELAMAT TINGGAL.... =(



SELAMAT DATANG DUNIA BARU
SELAMAT DATANG BUKU BARU
SELAMAT DATANG KENANGAN BARU
SELAMAT DATANG
SELAMAT DATANG..



aku dah takmahu pikir apa2..
maaf,aku akan berterusan bersalah sangka padamu.
maaf.moga dengan itu,tiadalah lagi diri kau.
maaf,maaf dan maaf.

Friday, June 11, 2010

Aku PERGI

aku tunaikan segala kemahuan kau.

ANDAIKU PERGI-MIRWANA
Cerita hidup kian berlalu
Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunanNya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayahMu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segalanya kepada Mu


Maaf.tidak akan lagi kuhadir dalam hidupmu.


-aku yg suka mempermainkan perasaan manusia-
(",)

Saturday, June 5, 2010

Kenapa?

Huh! Culture shock aku dibuatnya! aku amat terkejut dgn suasana di sini.
Bukan kerna apa,pergaulan bebas atau others
(mgkn baru lagi kot,sbb tu xnampak lagi)
tp kerna perhubungan,ukhuwah sesama islam itu sendiri.
Hanya kerana perbezaan tanzim@sistem yang dibawa,
tp enough to create a big gap between us.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


suatu ptg tu, setelah kami selesai membaca mathurat,kami berbual2.
Adalah seorg naqib usrah group lain ni,die berbual2
dgn mutarabbi die je.
dia buat kami yg usrah lain ni mcm tak wujud je.
x di endahkan langsung.
padahal aku berada btol di sebelahnya
dan seorg lagi rakanku usrahku berada btol2
depan matanya.
rasa mcm tunggul je.
macam kami yang usrah lain ni pembawa ajaran sesat je.
WHY?
sedangkan mereka hebat berkata
"org mu'min itu bersaudara".
KENAPA?
sedangkan madalhayah kita adalah sama,
untuk meraih syurga Allah nnt!
patutlah kak fasilitatorku prnah berkata padaku,
"walaupun kita ni berlainan tanzin,
tidak bermaksud kita bermusuhan"
baru kini kusedar,aku kian mengerti.
ASTARGFIRULLAH.
aku tunduk,aku istighfar.
Mungkin apabila bergerak atas nama pasukan,gerakan or kumpulan,
hilang segalanya,
hilang keikhlasan, hilang ukhuwah.
bila aku khabarkn pada naqibku,dia kata mmg dah lama perkara ni
terjadi.
even jalan berselisihan pun xditegurnya.
"kau kau , aku aku"
seolah2 begitu.
Macam mana pembentukkan sebuah
daulah Islam itu nak direalisasikan,
andai antara masyarakat sndiri xselesai lagi???
adakah aku yang tidak paham?
adakah aku yang tidak mengerti?
mgkn aku salah aku sbb aku masih muda,
xpaham lagi manhaj tarbiyyah yg sebenarnya,
xpaham konsep pemikiran mereka,
xpaham torik yg mereka pilih.


AKU PENING.
AKU TAK PAHAM.
AKU TERKEJUT.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Monday, May 17, 2010

Pahit di dunia manis di akhirat =)

itulah musibah.
xde pon satu musibah di dunia ni ni'mat bg seseorg
manusia tu,
melainkan seseorg itu menerima musibahnya
dgn kembali pd-NYA yg ESA.
Ni'mat yg bakal ia peroleh,
ialah ;

JANNAH



oh Allah,
besarnya ni'mat yg KAU sediakan utk kami,
tggl nak taknak,usaha x usaha je.
dan alangkah bersyukurnya aku,
andai kupunya tempat di sana,
dan alangkah rugi,
rugi rugi sangatt!
andai aku ditempatkan,
di Neraka yang menjulang-julang apinya,
yang bahan bakarnya,
jin dan manusia.
Yang sehari di sana bersamaan
dengan seribu tahun di dunia.
Yang minumannya terdiri daripada nanah-nanah
yang merendidih.

Andai kita diberi piihan samada
syurga atau neraka,
hatta seorang budak tadika pon,
pasti akan memilih utk ke Syurga.
Tapi mengapa?
MENGAPA?
ramai akhirnya kecundang,
dan mengisi,memenuhi setiap pelusok
di Neraka yg tidak menjadi pilihan itu?


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


"Daripada Abu Hurairah r.a.,Rasulullah s.a.w. bersabda yang
bermaksud:"Ketika Allah menciptakan syurga,Allah berfirman
kepada Jibrail:'Pergilah,lalu lihatlah syurga itu.'Malaikat
pun pergi dan melihat kepadanya.Kemudian ia datang dan berkata:
'Wahai Tuhankn,demi keperkasaan-Mu,tidaklah seseorang mendengarnya
melainkan ingin memasukinya.'Kemudiansyurga dipagari
dengan ketidaksenangan.Dan Allah berfirman:
'Wahai Jibrail, pergilah dan lihatlah kepadanya.' Ia pun pergi
dan melihat kepadanya , kemudian ia datang dan berkata:
"Wahai Tuhanku, demi keperkasaan-MU,
sungguh aku khuatir tidak ada seorang pun yang memasukinya."
Nabi melanjutkan:"Ketika Allah menciptakan neraka,Dia berfirman:
'Pergilah dan lihatlah kepadanya.'Ia pun pergi lalu melihat kepadanya,
kemudian datang seraya berkata:' Wahai Tuhanku, demi
keperkasaan-Mu,tidaklah seorang yang mendengarnya lalu ingin
memasukinya.'Lalu neraka dikelilingi dengan kesenangan dan Allah berfirman:
'Wahai malaikat,pergilah lalu lihatlah kepadanya.'Ia pun pergi lalu
melihat kepadanya, kemudian datang seraya berkata:
'Wahai Tuhanku,demi keperkasaan-Mu, sungguh aku khuatir, tiada
seorang pun tersisa melainkan memasukinya."

(riwayat Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasai'e dan Ahmad)




Maha Adil,Maha bijaksana Allah,tiada
kekurangan.
subhanallah.
bukanlah senang untuk membeli syurga Allah itu,
bukanlah murah harganya,
tp maharnya amat MAHAL,
kita perlulah membayarnya dengan
JIDDIAH , PENGORBANAN DIRI , HARTA ,
MASA.

bolehkah kita jadi seperti Mus'ab bin Umair?
ayahnya seorang kaya raya,
sungguh rupawan wajahnya.
tp pabila Beliau peroleh hidayat daripada Allah,
peroleh kalimah syahadatain untuk diperjuangkan,
untuk disampaikan dan disebarkan,
tanpa berlengah,
Beliau terus menjalankan da'wahnya pabila diseru.

ada 2 pendapat aku pernah dengar,
apbila perjuangan dihalang oleh ibunya,
Beliau berkata;
"andai diletakkan disebelah kanan tanganku bulan purnama,
diletakkan di tangan kiriku mentari,
aku tidak akan sesekali meninggalkan
usaha ini!"

pendapat lain juga yang berkata;
"andai aku mati,kemudian hidup semula,dan mati,
dan kemudian hidup semula,aku sesekali tidak akan
tinggalkan perjuanganku ini"

aku amat amat sebak bila
mengenang sejarah Mus'ab bin Umair ni,
aku lagi sebak bila mengingatkan pengakhiran hidupnya.
Ya Allah,
Malunya aku padanya,
bisakah aku punyai walau sekelumit semangat juang mereka
untuk agama-MU Ya Allah.
aku ni,
selalu lupa alpa leka akan kasih ni'matMU.
bisakah kumiliki syurgaMU?
Ya Allah,
aku tak layak Ya Allah,
tp aku buntuh utk mendapatkannya.
aku takut akan siksa-siksa neraka-MU,



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


pabila Mus'ab meninggal dunia,
kain kapannya tak cukup utk membaluti dirinya,
bila ditarik tutupi kepalanya,
kakinya terdedah,
bila ditarik litupi kakinya,
kepalanya terdedah.
sampai ketahap macamtu sekali,
padahal,dia pernah menjadi anggota keluarga
kepada sebuah keluarga yang amat kaya.
Allah Allah Allah,
siapalah kami dipandangan mataMU.
malunya aku padaMU.


begitulah analogi hidup kita di dunia.
setiap kita ada bekalan masing-masing, namun ada yg tersalah membawa bekalan.
apa gunanya dosa dibawa ke akhirat?
Pasti semua tahu natijahnya.
Sedangkan "bekalan" yg perlu dikumpulkan
di dunia ini
ialah ilmu dan amal yg soleh.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


credit to Majalah Solusi =)

kencang sikit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...