Metamorfosis kebaikan

Thursday, April 1, 2010

KENAPA aku xkuat sprti mereka?

AYAH





Kurus,berurat2 tangannya,cengkung sikit wajahnya..
itulah ayahku,en.Rosmidi
dari raut wajahnya,aku tahu ayah
selalu bertungkus lumus dalam mencari sesuap nasi
utk kami ahlilbaitnya..
selalu kelihatan titis2 kepenatan diwajahnya
namun,dia xpernah hirau akan dirinya..
malah sentiasa cube utk melunaskan tuntutan2
anak2nya..
KUAT!
itulah kata2 yg dptku ungkapkn utk menggambarkan dirinya..
kekdg,bile aku terbangun malam,
aku lihat,ayahku sedang berada di atas tikar sejadahnya..
menangisi akan dirinya..
menginsafkan dirinya..
melabuhkan kasih dan cintanya pada Allah yg Maha Esa..
subhanallah..
hebat,walaupon dirinya sepertiku jua,
seorg yg aktif bersukan,suka mendaki gunung,gila bola..
tapi die mampu tune semua tu ke skop,ke arah
CINTA PADA ALLAH,
die sering mengajar diriku melahirkan zuhud dlm diri..
salah satu modus operandinya ialah membawaku
mendaki gunung..
subhanallah,kat situlah aku mula tahu..
aku hanya makhluk yg kerdil,sgt kerdil
apatah lagi dihadapanNYA..
seperti semut hitam dimalam hari di atas batu hitam..
tida org perasan kehadirannya..
sggpkah DIA menerima aku sbg hambaNYA?
Terimakah DIA segala amalanku yg xseberapa ini?
Sggpkah DIA melihat raut wajahku yg hina ini...

OH ALLAH,
BAWALAH AKU KE JALAN KEREDHAAN-MU..
AKU CINTA PADA-MU,
OH ALLAH..
AKU BUNTUH AKAN CINTA-MU..
MAHA SUCI-MU ALLAH YANG TIADA KEKURANGAN..


abang syg ayah sgt!

MAK




dirinya sbg seorang ustazah di
SMKA MAAHAD HAMIDIAH,sering dijadikan rujukan
pabila terdapat khilaf bermain di fikiranku
ini..
banyak akutimba ilmu drnya..
lembut wajahnya,sentiasa memberi ketenangan
tatkala melihatnya..
ingat lagi kenangan lalu,
aku sering lari dari mak bile mak nak rotan..
sering juga kne piat telinge
dan selalu juga dibebel..
tp,aku bersyukur sgt!
assebab semua tu berjaya mendisiplinkan
diriku ni.. alhamdulillah..
pada dia juga aku selalu berunding masalah peribadi..
lagi2 bab hatiku ini..
(masalah remaja.. pahamkan?hehe)



FADHLI HUSAINI




wlaupon mereng2 jugak..
tp solat kat masjid jarang tggl..
seriously,aku ngaku..
andai aku dah lambat dah,aku mmg xpergi n aku jemaah
kat umah je..
tp die lain,wlaupon lambat mne pon,
pergi jugak..
baru2 ni,bile dia balik cuti
from KISAS,huh..
takot aku dgr kata2nya.. hujahnya
smpai aku xberani nak join sekali die tgh berdiskusi dgn mak
aku..
bincang pasal akidah,pasal wahabi..
aduh aku xleh nak berkata sbb takut aku
tersalah kata.. sbb akidah ni,bkn leh
dibuat main..



HAMBA ALLAH


waallahua'lam,aku tataw siapa gelarannya
tp aku ketemunya di dlm tren sewaktu
dlm perjalanan ke PWTC..
berkopiah di kepala..
and aku btol2 respect padanya,
bukan kerna kopiahnya,tp pada keberaniannya
menyatakan yg hak!
hebat!
dia xkesah pon apa tanggapan org lain padanya nnt..
adelah sepasangan couple kat train,
ya Allah,meluat aku tgk,
dah la bertudung,
berpeluk2kan dgn pasangannya..
ASTARGFIRULLAH..
aku xmampu berkata ape,aku xberani nak menegur
atas kekhilafan mereka..
Jasbah seorg penda'wah dlm diriku amat lemah..
aku hanya mampu tegur gne hati,as itulah selemah-lemah
iman.. sambil berdoa pd-NYA agar
Hidayah-NYA smpai pd mereka..
sampai salah satu stesyen,
hamba allah tu pon kluar,sebelum sampai ke
muka pintu,mereka berselisih..
dan hamba Allah tu pon berkata dgn lantangnya
"apa ni,peluk2 di depan khalayak ramai???
xkesahlah dah kawin ke xke,tp
xtahu malu ke korg???"

pergh,pedas,pendek tp padat dgn nasihat..
subhanallah! berani sggh dirinya
berkatalah benar walaupun pahit =)
xsemua org boleh melakukannya..

lpas tu ayahku terus berkata padaku,
"fat,pasni kita ke buat mcmtu.. kita dah
xboleh nak berastargfirullah shje di dlm hati,
tp kita dah kene mulakan.
sape lagi nak pikul tanggungjawab ni andai bkn kita,
andai kita xmulakannya?sampai bila maksiat ni nak bermaharajalela?"
(lebih kurang cmtu la katanya)

aku angguk dan aku sedar,aku perlu bina kekuatan
utk hadapi kehidupan ini di hari muka..
menjadi seorang dai'e yg menegakkan
KALIMAH TUHAN..

1 comment:

  1. salam alaik..

    andai kata semua orang di dunia ini memiliki sifat seperti hamba allah tersebut, msti maksiat tdak bermaharajalela mcam skrg neyh.. tu bawu berlaku di malaysia kan.. blom lagi du luar negara san tuh.. ntah bagaimana twok nya muka bumi yg bakal berakhir ini.. walahualam..

    http://imlehz.budak24.com

    ReplyDelete

kencang sikit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...