Metamorfosis kebaikan

Friday, March 11, 2011

aku gagal genggam bara smpai jadi abu




ya Allah..
aku sedih..
aku malu..
aku terasa diri aku rendah sangat..
ya Allah..
kurasakan segala ujian-Mu padaku,
bukanlah aku orang yang selayaknya untuk menanggungnya..
ya Allah..
kenapa Kau bebani diriku sebegini..
tiadalah kudratku untuk menanggung segala
tomahan,buruk sangka,cemuhan,kutukan dan
cacian..
aku tidak setabah Rasulullah
aku tidak segagah Khalid
aku tidak sepintar Salman al-Farisi
aku tidak setegas Umar
aku tidak sededikasi Salehuddin
kenapa Kau pilih aku untuk menanggung ujian
seberat ini..






ya Allah..
aku ini cumalah hamba yang penuh
silap dan salahnya,
penuh dengan kekhilafan,
penuh dengan kelemahan..
kenapa ya Allah kenapaa..
aku tahu,tiadalah layaknya bagiku untuk
mempersoalkan segala ketentuan-Mu..
tapi..
aku ni cumalah Fathihi,
tak mampu menahan mehnah ujian-Mu..
ingin saja aku berlari jauh-jauh daripada manusia.
mengasingkan diri.berdua-duaan dengan-Mu.
aku ingin bermadu kasih dengan-Mu.
aku ingin meluahkan perasaan cintaku yang terpendam
pada-Mu..
ya Allah..
rinduku pada-Mu tak mampu menandingi rindu-Mu
pada rintihanku..
ya Allah..
aku cinta pada-Mu..
layakkah untukku,si insan kerdil untuk mencintai
Pencinta Maha Agung..
ya Allah..
terima kasih..
dugaan-Mu,
ujian-Mu,
mehnah-Mu,
membuatkan aku lebih mencintai-Mu..




----------------------------------------------------------------------------------

subhanallah,
mcm2 masalah yg timbul,
setiap kali aku terdengar someone mention
the word "ABJZ"
tetbe kepala aku rse berat smcm,
suhu badan aku naik.
muka monyok.
beban.sbb bende ni bawah tnggjwab aku.
smpai kwn2 aku takut nak tnye aku.
korg ingat aku buat bende semua ni bagai
melepaskan batuk di tangga??
mudahnya anggap begitu.
bukan aku nak tangguh,sekejap cancel,
ade balik,then cancel balik.
cubalah korg rasa berada di tempat aku.
cubalah.
aku dah bnyk kali disakiti.
tp aku cuba bersikap profesional,buang hati aku seketika,
amanah lebih utama.
tp bila korg terus-berterusan menyalahkan aku
aku down.
bila tiap kali mesyuarat,aku kene tegur.
(tegur mmg bagus,tp tegur atas bende yg bukan yg aku nak then
bende tu terjadi.)
aku terasa,nak aje aku salahkan org tu,org nih.
tapi aku bukanlah manusia sebegitu.
cuba kau rasa berurusan dgn pihak luar yg ntah bila ntah
die balas sms korg,balas comfirmation korg.
tetbe die bagi tarikh sekian-sekian die nak dtg bg pengisian
DALAM MINGGU TU JGK.
korg pun tahu,kan,lulusnya 1 proposal bukannye 2@3 hari,
tp at least seminggu sebelum hari kejadian.
dan bila aku dpt tahu die free minggu ni,12 mac.
aku xde cara lain melainkan untuk anjurkan program ni
secara underground.illegal.
dengan duitnya xde.
dan aku sedia utk tanggung segala consequences.
yang penting,benda baik ni berjalan.
pelajar dpt maklumat mengenainya.
tapi korg semua salahkan aku.
terima kasih laa.
maaf jgk sebab aku jenis suka tanggung beban bersendirian.
aku tahu korg semua nak jd doktor,engineer.
sbb tu aku xnak kacau korg.
dan aku lambat mesyuarat hari tu,
sbb aku ade perkara yg aku perlu utk aku beri
more commitment.dan sebelum bermula mesyuarat tu,
aku ade pesan someone utk conduct meeting dulu.
pukul 9.
kecewanya aku bila aku smpai 9.30,bila aku tnye,
dah dpt ape2 dah?
senang je ckap baru start mesyuarat.
aku dgn berlari2 tgglkn masjid,
dgn usrah xhabis lg.
ya Allah..
masuk mesyuarat semua pndg slack.
melenting2 tinggikan suara
tegur aku marah aku
fine xpelah.
biar aku tanggung lagi.
mse mesyuarat tu aku mmg da xnak cakap ape2 dah
aku tahu korg semua dah hilang kepercayaan
pd kredibiliti aku.
aku paham.
mse bas ke barat utk pergi lab IT malam pon sme.
aku pergi jumpa pejabat,
dan dorg cakap suruh tggu kat depan dewan pukul 7.15mlm.
nnt ade bas yg dtg ambil.
tp tggu punye tggu xde bas pon.
aku nak kol pejabat,tp pejabat dah tutup.
aku dah xtahu nak buat ape+malu gile.
knape semua yg bwh tggjwb aku,semuanya ade mslh.
ya Allah..
rupa2nya mse aku pergi pejabat bas,rupa2nya
pejabat tempah pukul 7.
terima kasihlaah.
keep the blame on me.
aku mmg tebal muka habis mse tu
alhamdulillah ade bas pukul 8.






then tetbe pejabat kluarkn statement,
"inshaALLAH nnt kami akan anjurkn program ABJZ."
then slama ni aku pening2 kepala sampai demam
sampai ponteng kelas Math.
utk apa??????????????????????
ya Allah..
astarfirullahala'zim.
bila dzatul ckap DORG MMG X AKAN LULUSKAN PROPOSAL ABJZ
knape xcakap mse jumpa korg duhai Dekan dan Timbln Dekan.
kau bg sinaran harapan mse aku dan haris cuba bntang proposal Abjz,
kau kata letak biodata penceramah,kan.
aku pun menebalkn muka pi la cari ape yg korg nak.
TAPI
bila korg tgk PROPOSAL LAST MINUTE kitorg,
korg terus reject sbb korg xsuka PENCERAMAH tu.
dgn alasan
"die ni(si penceramah) ade mslh mse university dulu"
people can change.
astargfirullahala'zim.
sampai begitu tanggap dorg.
lepas tu dorg sndiri nak arrange program
lebih kurg mcm ABJZ tp
guna PENCERAMAH KENALAN DORG.

dahla.aku dah cukup kecewa.
aku xbersungguh2,kan?
alahai mudahnya kata2mu cik adik.
AKU.LETAK.JAWATAN.

p/s:aku letak jawatan xbermaksud aku berhenti
dari usaha da'wah aku.salah aku sbb x cuba bina individual
muslim sebaik2nya tp aku terus cuba nak pegang bersama2
"daulah Asasi"
cukuplah.maaf haris.aku dah xmampu.
aku xnak libatkn kau sekali sbb aku takut kau pun
rasa sepertimana aku rse.maaf....



1 comment:

  1. In certain condition, it is better if you went out of your way and spit the truth to their face. Sabar ada batasnya. Ada masanya lebih baik utk kita sentap.

    ReplyDelete

kencang sikit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...