Metamorfosis kebaikan

Tuesday, February 1, 2011

Pelangi

"Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan,berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik."
(surah 'Ali Ímran:14)

pelangi,
hadirnya dikau
dikala langit merintih
menangis.
ketahuilah duhai langit,
air mata-air mata yang kau curahkan,
bukanlah sia-sia.
bukanlah tiada gunanya.
tapi membawa seribu kemanfaatan pada
mereka-mereka yang berada di bawah
lembayunganmu.
duhai langit,
andai tiada tangisan,
kapankah muncul pelangi indah
yang hadirnya bisa merawat
luka-luka lama langit?
ketahuilah duhai langit,
datangnya pelangi
adalah untuk menambah
kecantikkan,
ketenangan,
keindahan serimu.
sedarilah duhai langit,
dirimu amat pelangi perlukan
biasan cahaya,spektrum warna.
pelangi ingin juga bermanfaat
pada semua.

tapi biarlah yang halal =)


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
(surah al-Baqarah : 216)

biarlah Allah menentukan segala-galanya.
segalanya telah ditetapkan di Luh Mahfuz,kan?
aku taknak jadi seperti pelangi yang dulu,
suram,tiada warna
aku ingin jadi pelangi yang penuh rona warna,
indah,ceria.

Aku ingin jadi pejuang,
bukan yang tenggelam dalam lumpur
kejahilan.
aku ingin menjadi pendokong usaha-usaha
da'wah.
aku ingin tergolong dalam golongan para syuhada'.
namun bisakah aku gapai cita-citaku ini andai
aku seperti pelangi yang dahulu?

aku ingin bersama-sama kau,duhai langit
berjihad hingga ke akhir hayat kita.
sabarlah.
andai benar dikau jodohku,
maka betullah.
andai bukan,
redhalah.
kerna pasti Allah telah sediakan
buat dirimu seseorang yang jauh
lebih baik daripada diriku.

si pelangi



No comments:

Post a Comment

kencang sikit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...